Лестницы. Входная группа. Материалы. Двери. Замки. Дизайн

Лестницы. Входная группа. Материалы. Двери. Замки. Дизайн

» » Косвенная речь упражнения. Упражнения на прямую и косвенную речь в английском языке Прямая и косвенная речь в английском языке упражнения

Косвенная речь упражнения. Упражнения на прямую и косвенную речь в английском языке Прямая и косвенная речь в английском языке упражнения

Чтобы понять, что такое косвенная речь в английской грамматике, нужно разобраться для начала с тем, что собой представляет прямая речь.

Прямая речь — это фраза какого-либо субъекта, она звучит непосредственно из первых уст и заключается письменно в кавычки

Прямая речь представляет собой отдельное предложение, поэтому после того как открываем кавычки, первое слово пишем с прописной буквы. В английском языке после слов, указывающих кто говорит, ставится запятая. В то время как в русском мы ставим двоеточие:

  • Он сказал: «Я верну твою книгу завтра».

He said, «I will return your book tomorrow.»

Косвенная речь является способом передачи слов, сказанных другим человеком, при этом передающий преобразует чужие слова грамматически и по смыслу, чтобы было понятно, кому они принадлежат, сохраняя при этом общее содержание сказанного.

  • Он сказал, что вернет мою книгу на следующий день.

He said that he would return my book the next day. Секреты английской косвенной речи

Косвенная речь — преобразованная прямая

В повествовательных предложениях английского языка происходит ряд изменении при превращении прямой речи в косвенную:

    1. После слов, которые вводят фразу автора, запятая уже не ставится
    2. После вводных слов ставится союз that (что), иногда можно обойтись без него
    3. Если в вводных словах есть глагол to say (сказать), он заменяется на to tell (сказать), если после него следует дополнение, указывающее кому фраза адресуется

Следующая таблица с наглядными примерами поможет понять правила, что перечислены выше.

Главные предложения — это именно те вводные слова, такие как «Люк сказал», «она утверждает», «родители ответили» и т. д. Они сохраняют свою временную форму:

  • Present Indefinite (Настоящее Простое)
  • Present Perfect (Настоящее Совершенное)
  • Future Indefinite (Будущее Простое), даже будучи частью косвенной речи

Таблица с примерами опять же поможет вам уяснить данное правило

Постепенно мы подошли к важному моменту грамматики, который необходимо разобрать для понимания, как образуется косвенная речь в английском языке. Я имею виду правила согласования времен английского языка в косвенной речи. Следующая таблица передает принцип перехода времен (в верхней колонке — время, которое используется в прямой речи, в нижней колонке — время, которое нужно использовать в косвенной).

На примерах рассмотрим, как может измениться время при преобразовании речи.

  1. Present Simple (Настоящее простое) -> Past Simple (Прошедшее Простое)
    • Nick said, «I learn English.» — Ник сказал: «Я учу английский.»
    • Nick said that he learnt English. — Ник сказал, что он учит английский
  2. Present Progressive (Настоящее Длительное) -> Past Progressive (Прошедшее Длительное)
    • Leonardo said, «I am reading the book now.» — Леонардо сказал: «Я читаю книгу сейчас.»
    • Leonardo said that he was reading the book then. — Леонардо сказал, что он читает книгу сейчас
  3. Present Perfect (Настоящее Совершенное) -> Past Perfect (Прошедшее Совершенное)
    • Angelina said, «I have seen him this morning.» — Анжелина сказала: «Я видела его этим утром.»
    • Angelina said that she had seen him that morning. — Анжелина сказала, что она видела его этим утром
  4. Past Progressive (Прошедшее Длительное) -> Past Progressive / Past Perfect Progressive (Прошедшее Совершенное Длительное)
    • Robert said, «I was swimming.» — Роберт сказал: «Я плавал.»
    • Robert said that he was swimming. — Роберт сказал, что он плавал.
    • Robert said that he had been swimming. — Роберт сказал, что он плавал
  5. Past Simple (Прошедшее Простое) -> Past Perfect (Прошедшее Совершенное)
    • Nina said, «I wrote the letters.» — Нина сказала: «Я писала письма.»
    • Nina said that she had written the letters. — Нина сказала, что она писала письма
  6. Future Simple (Будущее Простое) -> Future in the Past (Будущее в Прошедшем)
    • Kate said, «I will find the solution of this problem." — Кейт сказала: «Я найду решение этой проблемы.»
    • Kate said that she would find the solution of this problem. — Кейт сказала, что найдет решение этой проблемы

Английская грамматика строго регламентирует употребление нужных в том или ином случае временных форм. Дело в том, что каждая из них имеет свои особенности, через которые очевидна информация о периоде совершения действия. При переводе на русский язык, эти тонкости не так ощутимы, ввиду того, что русская грамматика отлична от английской.


Необходимые модификации в вопросительных и повелительных предложениях

  1. Косвенный вопрос отличается от обычного вопроса:
    • Имеет прямой порядок слов, то есть структуру подобную повествовательному предложению
    • Не требует вопросительного знака
    • Не нуждается в Present Simple и Past Simple во вспомогательном глаголе to do , который заменяется на if (ли)
      • Daniel said, «Do you want to walk?" — Даниил сказал: «Ты хочешь погулять?»
      • Daniel asked if I want to walk. — Даниил спросил, хочу ли я погулять
    • Правила согласования времен между главным и придаточным предложением остаются таким же, как и в повествовательного типа предложениях
    • Специальные вопросительные слова по-прежнему остаются в косвенной речи, помогая создать связь между главным и придаточным предложениями.
      • Bob asked me, «When did you meet her?» — Боб спросил: «Когда ты видел её?»
      • Bob asked me when I had met her. — Боб спросил, когда я её видел
  2. Косвенные просьбы и приказания:
    • Используются такие вводные глаголы
      Для просьб:
      • to ask — просить
      • to beg — просить
      • to implore — умолять

      Для приказаний :

      • to tell — сказать, велеть, приказать
      • to order — приказывать
      • to allow — разрешать
    • После вводной части следует инфинитивная конструкция
      To + глагол
      Просьба :
      • Lisa says, «Be attentive, please!» — Лиза говорит: «Будь внимателен, пожалуйста!»
      • Lisa asks to be attentive. — Лиза попросит быть внимательным.

      Приказание:

      • Jack says, «Learn English!» — Джек говорит: «Учи английский!»
      • Jack tells to learn English. — Джек велит учить английский.
    • Если нужна отрицательная форма повелительного наклонения, следует перед инфинитивной конструкцией поставить частицу -not
      • Kim says, «Don"t talk so loudly!» — Ким говорит: «Не говори так громко!»
      • Kim orders not to talk so loudly. — Ким приказывает не говорить так громко

Проверочные упражнения


ИЗМЕНЕНИЯ ПРИ УПОТРЕБЛЕНИИ КОСВЕННОЙ РЕЧИ

    Must меняется на had to

    Can на could

    Shall на should

    Will на would

Для лучшего усвоения рассмотрим следующие примеры:

    We must go to school to class.’ - They said they had to go school to class.

    I can’t paint picture.’ - She said she couldn’t paint picture.

    I will see my mother soon.’ - He said he would see his mom soon.

    I shall buy the bread.’ - She said she should buy the bread.

Слова, употребляемые в прямой речи, могут меняться при использовании косвенной следующим образом:

    Ago – previously, before;

    Yesterday – the day before;

    Today – that day;

    That/this – the;

    On/next Friday – the following Friday;

    Last month – the previous month;

    The day after tomorrow – in two days’ time;

    This weekend – that weekend;

    Here – there;

    Tomorrow – the following day / the next day;

    Tonight – that night;

Рассмотрим изменение слов на примере предложений

    I`ll drink milk tomorrow.’ – He said he`d drink milk the next day.

    I saw Mr. Freeman today.’ - She said she’d seen Mr. Freeman that day.

    I don`t like this lesson.’ - He said he didn`t like that lesson.

    I met Andy about two weeks ago.’ - She said she had met Andy about two weeks before.

    We visited our grandparents last Monday.’ - They said they had visited their grandparents the previous Monday.

Безусловно, нельзя заменять слова подобным образом во всех предложениях. Подобная замена имеет место только там, где она уместна и подходит по смыслу.

Так, например, рассмотрим предложение: She said, ‘I like to live here.’ Предположим, что она говорит о Лондоне. В косвенной речи ее слова можно передать по-разному:

    She said she liked to live there – она говорит, что ей нравится жить там. (Соответственно предполагается, что вы сами не проживаете в Лондоне)

    She said she liked to live here – она говорит, что ей нравится жить здесь. (Получается, что и вы проживаете, или на данный момент находитесь в этом городе)

На одном простом примере становится понятно, что переводя прямую речь в косвенную, просто необходимо обращать внимание на внешние обстоятельства и уже затем делать выводы, уместным ли будет то или иное слово или фраза.

При образовании косвенной речи из прямой, такие глаголы как ought to (должны), would, might, could, should – не изменяются.

ПРИМЕНЕНИЕ КОСВЕННОЙ РЕЧИ С WH–ВОПРОСАМИ.

Следует сразу отметить что wh–вопросы , это те, которые начинаются со следующих слов: Why, Where, Who, When, What и другие, начинающиеся на буквы wh.

Следует отметить, что большое количество вопросов в косвенной речи, начинается после основного глагола, который употребляется в прошедшем времени (Past Tense). Что же касается самого вопроса, то время в нем изменяется согласно вышеуказанным правилам образования времен.

Порядок расстановки слов в вопросах, которые относятся к косвенной речи, меняется:

    What`s the time?’ - She asked what time it was. – правильносформулированноепредложение.

Неправильнобудеттак: She asked what was the time.

    «How’s your grandmother? » - He asked me how my mother was. - правильнаярасстановкаслов.

Неправильныйвариант: He asked me how was my mother.

Глагол «to ask» (спросить), применяется в косвенной речи как с объектом, так и без него:

    He asked me how my mom was.

    He asked how my mom was.

Приведем еще несколько примеров для закрепления этого материала:

    How did you get to home?’ - He asked how I had got to home.

    Where do you live?’ - The friend wanted to know where I lived.

    Why are you so early?’ - The doctor demanded to know why I was so early.

IF И WHETHER ПРИ КОСВЕННОЙ РЕЧИ

If и whether в косвенной речи употребляются только с общими вопросами (не с wh–вопросами), на которые могут быть только два ответа: нет или да.

При построении общих вопросов, используются все вышеуказанные правила, касающиеся согласования времен.

Whether, как и If, в английском языке обозначает частицу «ли».

Стоит отметить, что порядок слов в общих вопросах косвенной речи меняется, например:

Are you tired?’ - She asked if I was tired. (Она спросила, была ли я уставшая).

Did you read the book?’ - He asked whether I had read the book.(Онспросилменя, читаллияэтукнигу).

Have you finished your job?’ - He asked if I had finished my job. (Он спросил, закончила ли я свою работу).

ПРИМЕНЕНИЕ КОМАНД (ПРИКАЗОВ) В КОСВЕННОЙ РЕЧИ

При приказе (команде) в косвенной речи употребляется сначала основной глагол, затем объект и инфинитив:

    Stop!’ - She told the student to stop.

    Break!’ - He told the boxer to break.

Что же касается отрицательной формы, то порядок слов тот же, за исключением того что перед инфинитивом ставится частичка «not». Например:

    Don`t sleep here!’ - The teacher ordered the student not to sleep there.

    Don`t go!’ - She told him not to go.

Tell, warn, instruct, order, command– основные глаголы, которые чаще всего встречаются в приказах косвенной речи.

УПОТРЕБЛЕНИЕ ПРОСЬБЫ (ЗАПРОСА) В КОСВЕННОЙ РЕЧИ.

Предложения. в которых мы употребляем запрос, несут в себе обращение к человеку с просьбой о чем-либо.

Would и could – слова, с которых начинаются запросы в прямой речи.

To ask (просить, спрашивать) – основной глагол, с которого, как правило, начинается запрос в косвенной речи.

    Would you close the window, please?’ - He asked me to close the window. .

    Could you pour me water, please?’ – He asked me to pour him water.

Но! Следует обратить внимание на то, что ни в коем случае нельзя путать просьбу с приказом, иначе вас могут неправильно понять.

Например:

    He told me to give him the book – онвелелмнеотдатьемукнигу;

    He asked me to give him the book – онпопросилменядатьемукнигу.

Помимо того, что необходимо различать приказ от просьбы, еще необходимо различать предложение от просьбы.

Так, например, предложение будет звучать следующим образом:

    Would you like a cake? » – He asked if I would like a cake. («Хочешь пирог?» - он спросил, хочу ли я пирога).

Просьба же будет звучать чуть иначе:

    «Would you pass me a cake?» – He asked me to pass him a cake.(«Можете передать мне пирог?» - он попросил меня передать ему пирог).

Найдите одно предложение с косвенной речью, в котором нет ошибок. Исправьтеошибкивостальныхпредложениях.

1. Mike told the policeman that he lost his identity card.

2. Jane said to Dick that Julia doesn’t live next to her.

3. She told the detective that she sees the thief in the house.

4. He said that he ate nothing since morning.

5. My girlfriend told me that she felt very bad, and she had a headache.

6. Tom’s boss said to him that he hasn’t done the work properly.

7. Anna said that she doesn’t want to wear her old dress.

8. Her brother told her that they will have plenty of time to do their work

Упражнения на отработку и закрепление косвенной речи в английском языке

Перепишите предложения в косвенной речи. Обратите внимание, какие предложения являются утвердительными, вопросительными или повелительными, всегда ли надо изменять время глагола в придаточном предложении.

1. He said, "I like this song." He said __________.

2. "Where is your sister?" she asked me. She asked me __________.

3. "I don"t speak Italian," she said. She said __________.

4. "Say hello to Jim," they said. They asked me __________.

5. "The film began at seven o"clock," he said. He said __________.

6. "Don"t play on the grass, boys," she said. She told the boys __________.

7. "Where have you spent your money?" she asked him. She asked him __________.

8. "I never make mistakes," he said. He said __________.

9. "Does she know Robert?" he wanted to know. He wanted to know __________.

10. "Don"t try this at home," the stuntman told the audience. The stuntman advised the audience __________.

11. "I was very tired," she said. She said __________.

12. "Be careful, Ben," she said. She told Ben __________.

13. "I will get myself a drink," she says. She says __________.

14. "Why haven"t you phoned me?" he asked me. He wondered __________.

15. "I cannot drive them home," he said. He said __________.

16. "Peter, do you prefer tea or coffee?" she says. She asks Peter __________.

17. "Where did you spend your holidays last year?" she asked me. She asked me __________.

18. He said, "Don"t go too far." He advised her __________.

19. "Have you been shopping?" he asked us. He wanted to know __________.

20. "Don"t make so much noise," he says. He asks us ___________ .

Переведите на русский язык, обращая внимание на употребление времен в русском и английском языках

1. We did not know where our friends went every evening. 2. We did not know where our friends had gone. 3. She said that her best friend was a doctor. 4. She said that her best friend had been a doctor. 5. I didn’t know that you worked at the Hermitage. 6. I didn’t know that you had worked at the Hermit­age. 7. I knew that you were ill. 8. I knew that you had been ill. 9. We found out that she left home at eight o’clock every morning. 10. We found out that she had left home at eight o’clock that morning. 11. When he learnt that his son always received excellent marks in all the subjects at school, he was very pleased. 12. When he learnt that his son had received an ex­cellent mark at school, he was very pleased.

Перепишите следующие предложения в прошедшем времени. Обратите внимание на зависимость времени придаточного дополнительного предложения от времени главного.

1. My uncle says he has just come back from the Caucasus. 2. He says he has spent a fortnight in the Caucasus. 3. He says it did him a lot of good. 4. He says he feels better now. 5. He says his wife and he spent most of their time on the beach. 6. He says they did a lot of sightseeing.7. He says he has a good camera. 8. He says he took a lot of colour photographs while travelling in-the Caucasus. 9. He says he will come to see us next Sunday. 10. He says he will bring and show us the photographs he took during his stay in the Caucasus.

Перепишите следующие предложения в прошед­шем времени. Обратите внимание на зависимость времени придаточного дополнительного предложе­ния от времени главного.

1. Mike says he is sure Ann and Kate will be excellent guides. 2. He says they have made good progress in English. 3. Oleg says that in a day or two several English students will come to pay a visit to their school and he will probably have to act as an interpreter. 4. Ann says she has just met Boris in the street. 5. She says Boris told her a lot of interest­ing things about his travels in the south. 6. Nick says he is going to the hotel to see his friends, who have just arrived in St Petersburg from the United States of America. 7. H е says they have not been in their beloved city for a long time. 8. He says they were friends at school. 9. He says he will take them to the theatre on Sunday. 10. They say they will write him a letter when they return home.

Раскройте скобки , выбирая требующееся время глагола.

1. My friend asked me who (is playing, was play­ing) the piano in the sitting room. 2. He said he (will come, would come) to the station to see me off. 3. I Was sure he (posted, had posted) the letter. 4. I think the weather (will be, would be) fine next week. I hope it (will not change, would not change) for the worse. 5. I knew that he (is, was) a very clever man. 6. I want to know what he (has bought, had bought) for her birthday. 7. I asked my sister to tell me what she (has seen, had seen) at the museum. 8. He said he (is staying, was staying) at the Ritz Hotel. 9. They realized that they (lost, had lost) their way in the dark. 10. He asked me where I (study, studied). 11. I thought that I (shall finish, should finish) my work at that time. 12. He says he (works, worked) at school two years ago. 13. Victor said he (is, was) very busy.

Раскройте скобки, употребляя глаголы в требу­ющемся времени.

1. I knew they (to wait) for me at the metro sta­tion and I decided to hurry. 2. I didn’t know that you already (to wind) up the clock. 3. I was afraid that the little girl (not to be) able to unlock the front door and (to go) upstairs to help her. 4. He says that he (to know) the laws of the country. 5. Sarie understood why Lanny (not to come) the previous evening. 6. She asked me whether I (to remember) the legend about a faithful lion. 7. He understood that the soldiers (to arrest) him. 8. He could not understand why people (not to want) to take water from that well. 9. I suppose they (to send) a dog after the burglar immediately. 10. He said he (to leave) tomorrow morning. 11. She says she already (to find) the book. 12. He stopped and listened: the clock (to strike) five. 13. She said she (can) not tell me the right time, her watch (to be) wrong. 14. I asked my neighbour if he ever (to travel) by air before. 15. The policeman asked George where he (to run) so early. 16. The delegates were told that the guide just (to go) out and (to be) back in ten minutes.

Употребите следующие предложения как прида­точные дополнительные, в роли главных используя предложения, данные в скобках. Сдвигайте времена в соответствии с правилом согласования времен.

1. You will fall and break your leg. (I was afraid) 2. My friend has never been to Washington. (I knew) 3. She never drinks milk. (I was told). 4. He is a very talented singer. (We were told) 5. They live a happy life. (We knew) 6. The children are playing in the yard. (She thought) 7. Her friend will come to see her. (She hoped) 8. Father has-repaired his bicycle. (He thought) 9. She knows English very well. (I supposed) 10. Our sportsmen will win the game. (We were sure) 11. He does not know German at all. (I found out) 12. She made no mistakes in her dictation. (She was glad) 13. He works on his English hard. (I knew) 14. She dances better than anybody else. (I was told) 15. My cousin has received a very interesting offer from his firm. (I learnt) 16. She will come to stay with us. (My aunt wrote in her letter) 17. He is painting a new picture. (We heard) 18. His new picture will be a masterpiece. (We were sure)

1. Я знала, что Аня работает на заводе, что у нее есть муж и двое детей, что семья у нее очень дружная и она счастлива. 2. Он сказал мне вчера, что раньше он учился в университете. 3. Мы ре­шили на прошлой неделе, что будущим летом мы все поедем в Крым. 4. Сестра сказала, что хочет приехать к нам сама.5. Я знала, что она очень занята. 6. Никто не знал, что вы ждете здесь. Пойдемте в дом. 7. Гид предупредил нас, что в той части города движение довольно сильное. 8. Секретарь не заметил, что директор с кем-то разговаривает.9. Все мы знали, что их семья опять в Санкт-Петербурге. 10. Лена сказала, что она дарит нам ту картину. 11. Она сказала, что ее коллеги всегда дают ей прекрасные советы. 12. Он сказал, что любит ту пьесу. 13. В прошлом году они думали, что никогда не будут хорошо читать по-английски, но вчера они увидели, что читают тексты довольно хорошо. 14. Он сказал мне вчера, что его отец - профессор и живет в Москве

Переведите на английский язык, соблюдая прави­ло согласования времен.

1. Я боялся, что заблужусь в лесу. 2. Она знала, что мы никогда не видели ее картины. 3. Ученый был уверен, что найдет решение проблемы. 4.Язнал, что ты приехал в Санкт-Петербург, и полагал, что ты навестишь меня. 5. Мы не думали, что он так рассердится. 6. Мы вчера узнали, что она больна. 7.Он думал, что она не придет в школу. 8. Я знал, что моя сестра изучает французский язык, и думал, что она поедет в Париж. 9. Мне сказали, что ты мне звонил. 10. Я думал, что ты в Москве. 11. Я не знал, что ты уже вернулся в Санкт-Петербург. 12. Мы надеялись, что поедем в Лондон. 13. Учитель сказал, что наши друзья из Лондона прислали письмо. 14.Она сказала, что ее подруга пригласила ее в театр. 15. Мы боялись, что не купим билет в театр. 16. Мы увидели, что дети играют в песке. 17. Она сказала, что больше не будет купаться, потому что вода холодная. 18. Моя двоюродная сестра сказала, что любит оперу и будет рада пойти с нами в театр, хотя уже дважды слушала «Травиату».

Переведите на английский язык, соблюдая прави­ло согласования времен.

1. Все были уверены, что Борис хорошо сдаст экзамены. 2. Он говорил, что Лев Толстой - его любимый писатель. 3. Я знал, что вы живете в Москве, но не знал вашего адреса. 4. Он сказал, что бросит курить. 5. Все знали, что она поедет в Рим. 6. Простите, мы не думали, что вы ждете нас. 7. Я не знал, что вы тоже любите футбол. 8. Я был уверен, что он будет выдающимся ар­тистом. 9. Я боялся, что вы не последуете моему совету. 10. Я не знал, что ты будешь работать в читальном зале. 11. Я думал, что он подождет меня. 12. Он боялся, что ему будет трудно сделать доклад.13. Андрей сказал нам, что, когда он вошел в комнату, его друг уже сидел на диване. Он читал газету. 14. Мы надеялись, что она скоро придет. 15. Он сказал, что не знает, когда начнется конференция. 16. Я был уверен, что, если мы поспешим, мы не опоздаем на поезд. 17. Он спросил меня, что я буду делать вечером. Я ответил, что не знаю, буду ли я свободен вечером, но сказал, что, если буду свободен, то позвоню ему часов в восемь.

1. “Explain to me how to solve this problem,” my friend said to me. 2. The doctor said to Nick, “Open your mouth and show me your tongue.” 3. “Don’t be afraid of my dog,” said the man to Kate. 4. “Take this book and read it,” said the librarian to the boy. 5. The doctor said to Pete, “Don’t go for a walk today.” 6. “Don’t eat too much ice cream,” Nick’s mother said to him. 7. “Go home,” the teacher said to us. 8. “Buy some meat in the shop,” my mother said to me. 9. “Sit down at the table and do your homework,” my mother said to me. 10. “Don’t forget to clean your teeth,” said granny to Helen. 11. “Don ’t sit up late ,” said the doctor to Mary .

Передайте следующие повелительные предложе­ния в косвенной речи.

    The teacher said to me, “Hand this note to your parents, please.” 2 . Oleg said to his sister, “Put the letter in an envelope and give it to Kate.” 3 . “Please help me with this work, Henry,” said Robert . 4. “Please bring me some fish soup,” he said to the waitress. 5 . “Don’t worry over such a small thing,” she said to me. 6 . “Please don’t mention it to anybody,” Mary said to her friend. 7 . “Promise to come and see me,” said Jane to Alice. 8. He said to us, “Come here tomorrow.” 9 . I said to Mike, “Send me a telegram as soon as you arrive.” 10. Father said to me, “Don’t stay there long.” 11 . Peter said to them, “Don’t leave the room until I come back.” 12. “Take my luggage to Room 145,” he said to the porter. 13 . He said to me, “Ring me up tomor­row.” 14 . “Bring me a cup of black coffee,” she said to the waiter. 15 . “Don’t be late for dinner,” mother said to us. 16 . Jane said to us, “Please tell me all you know about it.” 17. She said to Nick, “Please don’t say anything about it to your sister.

1.Oleg said, “My room is on the second floor.” 2. He said, “I am sure she will ring me up when she is back in St Petersburg.” 3. Misha said, “I saw them at my parents’ house last year.” 4. He said, “I haven’t seen my cousin today.” 5. “I don’t go to this shop very often,” she said. 6. Tom said, “I have already had breakfast, so I am not hungry.” 7. He said, “I have just received a letter from my uncle.” 8. “I am going to the theatre tonight,” he said to me. 9. Mike said, “I spoke to Mr Brown this morn­ing.” 10. He said to her, “I shall do it today if I have time.” 11. I said to them, “I can give you my uncle’s address.”

Передайте следующие повествовательные пред­ложения в косвенной речи.

        The woman said to her son, “I am glad I am here.” 2. Mike said, “We have bought these books today.” 3. She said to me, “Now I can read your translation.” 4. “This man spoke to me on the road,” said the woman. 5. “I can’t explain this rule to you,” my classmate said to me. 6. The teacher said to the class, “We shall discuss this subject tomorrow.” 7. Our teacher said, “Thackeray’s novels are very interesting.” 8. She said, “You will read this book in the 9th form.”9. Nellie said, “I read ‘Jane Eyre’ last year.” 10. “My friend lives in Moscow,” said Alec. 11. “You have not done your work well,” the teach­er said to me. 12. The poor man said to the rich man, “My horse is wild. It can kill your horse.” 13. The rich man said to the judge, “This man’s horse has killed my horse.”

Передайте следующие повествовательные пред­ложения в косвенной речи.

          Masha said, “I usually spend my holidays in іthe south.”2. She said, “I spent my holidays in the Crimea last year.” 3. Boris said, “I go to the south every year.”4. Не said, “I am going to a ski resort tomorrow.” 5. Ann said to us, “They haven’t come yet.” 6. She said to us, “They arrived in St Peters­burg yesterday.” 7. I said, “I have been in London for a fortnight’s holiday. My friends in London sometimes invite me to spend my leisure time with them.” 8. Nick said, “I have never been to London. I think I shall go there next year.” 9. He said, “I shall not stay with my friends too long.” 10. He said to me, “They are stay­ing at the Grand Hotel Europe.” 11. He said, “They are leaving next Monday.” 12. The clerk said to them, “You can leave the key with the maid upstairs.”

Передайте следующие повествовательные пред­ложения в косвенной речи.

            The mother said, “The children are in the nur­sery, doctor.” 2. “I have no time for lunch today,” said the boy to his mother. 3. “You speak English very well,” the woman said to me. 4. My brother said to me, “I am going to become a doctor.” 5. My uncle said to us, “I buy several newspapers every day.” 6. The teacher said to the pupils, “Next year we shall have six hours of English a week.” 7. He said to me, “I want to see you today.” 8. She said, “I am free tonight”. 9. Mother said to me, “I feel bad to­day.”10. The pupil said to the teacher, “I can do my homework after dinner.” 11. The teacher said to Jack, “You work hard, I know. You are a good boy.” 12. The old man said to the girl, “You can sing per­fectly. I think you will be a famous singer.” 13. My sister said to me, “You look very well, much better than you looked yesterday. I think you have recov­ered after your illness.” 14. “You are an excellent cook. Everything is so tasty,” my guest said to met 15. The student said, “I can’t answer this question. I don’t understand it.”

Передайте следующие повествовательные предло­жения в косвенной речи. Употребляйте любое суще­ствительное или местоимение в роли подлежащего главного предложения.

I shall come as soon as I am ready. 2. You will know that I have gone to the concert if I am not at home by eight. 3. I’ll come to the Philharmonic with you if you get tickets. 4. Five years ago there were no people living here at all. 5. I shall go skiing on Sunday if I have time. 6. They finished building this house only last week. 7. It will be so pleasant when Tom comes home. 8. I shall do it now if you like. 9. My brother was here early today. 10. It’s a pity you didn’t come earlier. 11. There will be an interesting lecture at our school tomorrow. One of our teachers will speak about Charles Dickens. 12. Last year I spent my summer vacation in the Caucasus. 13. I came to live in this town several years ago. 14. I’ll be reading you a story until it is time to go to bed. 15. I have read all about it in today’s newspaper. 16. It’s not funny if there is no money, sonny.

Передайте следующие повествовательные пред­ложения в косвенной речи.

              When your turn comes, listen very carefully to what the doctor tells you,” I said to my grandmother. 2. “If you are in a hurry, we shall only do the first experiment,” the laboratory assistant said to me. 3. “I shan’t start anything new until I have finished this novel,” said the writer to the corre­spondent. 4. “When I get a job, I’ll buy you a warm coat,” said the boy’s father. 5. “If you spill the milk, there won’t be any for the cat,” my mother said to me. 6. “When you come to see me on Sunday, I shall show you my new dress,” she said to me. 7. “If Mary arrives before seven, bring her to our house for the evening,” said Jane to Henry. 8. “Don’t wait until I come. As soon as you finish the exercises, begin playing volleyball,” said the PT teacher to the pupils. 9. “As soon as Robert appears, ask him where he put the dictionary,” said Mary to her mother.

    Tom said he would go to see the doctor the next day. 2. He told me he was ill. 3. He told me he had fallen ill. 4. They told me that Tom had not come to school the day before. 5. I told my sister that she might catch a cold. 6. She told me she had caught a cold. 7. He said that while crossing the En­glish Channel they had stayed on deck all the time. 8. The woman said she had felt sick while crossing the Channel. 9. She said she was feeling bad that day.10. The old man told the doctor that he had pain in his right side. 11. He said he had just been examined by a good doctor. 12. He said he would not come to school until Monday. 13. The man said he had spent a month at a seaside resort. 14. He said that his health had greatly improved since then.

Передайте следующие специальные вопросы в кос­венной речи.

      I said to Nick, “Where are you going?” 2. I said to him, “How long are you going to stay there?” 3. I said to him, “How long will it take you to get there?” 4. He said to her, “Where do you usually spend your summer holidays?” 5. Ann said to Mike, “When did you leave London?” 6. She said to Boris, “When will you be back home?” 7. Boris said to them, “How can I get to the railway station?” 8. Mary asked Tom, “What time will you come here tomor­row?” 9. She asked me, “Why didn’t you come here yesterday?” 10. She asked me, “What will you do tomorrow if you are not busy at your office?” 11. Pete said to his friends, “When are you leaving St Petersburg?” 12. He said to them, “Who will you see before you leave the city?” 13. They said to him, “What time does the train leave?” 14. I asked Mike, “What will you do after dinner?” 15. I asked my uncle, “How long did you stay in the Crimea?” 16. Mother said to me, “Who has brought this par­cel?” 17. Ada said to me, “Where did you see such trees?” 18. I said to Becky , “What kind of book has your friend brought you ?”

Передайте следующие специальные вопросы в кос­венной речи, начиная каждое предложение со слов, данных в скобках.

        Where is he going? (He didn’t tell anybody…) 2. Where has he gone? (Did you know…) 3. Where is he? (Did you know…) 4. When is he leaving school? (I wanted to know…) 5. Where does he live? (Nobody knew…) 6. When will he come back? (She asked them…) 7. Where did she buy this hat? (He wanted to know…) 8. How much did she pay for it? (I had no idea…) 9. Where did I put the book? (I forgot…) 10. Who has given you this nice kitten? (She wanted to know…) 11. Where can I buy an English-Russian dictionary? (He asked me…) 12. How long will it take your brother to get to Madrid? (He won­dered…)

Передайте следующие общие вопросы в косвенной речи.

          I said to Boris, “Does your friend live in Lon­don?” 2. They said to the mam, “Are you living in a hotel?” 3. He said to his friend, “Will you stay at the Hilton?” 4. He said to me, “Do you often go to see your friends?” 5. He said to me, “Will you see your friends before you leave St Petersburg?” 6. Mike said to Jane, “Will you come to the railway station to see me off?” 7. She said to me, “Have you sent them an e-mail?” 8. She said to me, “Did you send them an e-mail yesterday?” 9. I said to Mike, “Have you packed your suitcase?” 10. I said to Kate, “Did anybody meet you at the station?” 11. I said to her, “Can you give me their address?” 12. I asked Tom, “Have you had breakfast?” 13. I asked my sister, “Will you stay at home or go for a walk after din­ner?” 14. I said to my mother, “Did anybody come to see me?” 15. I asked my sister, “Will Nick call for you on the way to school?” 16. She said to the young man, “Can you call a taxi for me?” 17. Mary said to Peter, “Have you shown your photo to Dick?” 18. Oleg said to me, “Will you come here tomorrow?” 19. He said to us, “Did you go to the museum this morning?”

Передайте следующие общие вопросы в косвенной речи, начиная каждое предложение со слов, данных в скобках.

            Have they sold the picture? (I did not know…) 2. Do they know anything about it? (I wondered…) 3. Has Jack given you his telephone number? (She asked me…) 4. Is he coming back today? (I was not sure…) 5. Have you found the book? (She asked me…) 6. Are there any more books here? (The man asked…) 7. Did she go shopping yesterday (I wanted to know…) 8. Has she bought the dictionary? (He did not ask her…) 9. Does she know the name of the man? (I doubted…) 10. Did Boris see the man this morning? (I asked…)

Передайте следующие вопросительные предложе­ния в косвенной речи.

              Kate said, “Mike, do you like my dress?” 2. Grandfather said to Mary, “What mark did you get at school?” 3. My sister said to me, “Will you take me to the theatre with you tomorrow?” 4. Moth­er asked me, “Did you play with your friends yes­terday?” 5. “Why don’t you play with your friends, Kate?” said her mother. 6. “Do you like chocolates?” my little sister said to me. 7. “Did you see your granny yesterday, Lena?” asked Mr Brown. 8. The doctor asked Nick, “Do you wash your face and hands every morning?” 9. The teacher said to Mike, “Does your father work at a factory?” 10. Mother said to us, “What are you doing here?” 11. Father said to Nick, “Have you done your homework?” 12. Tom said , “Ann , where are your friends ?”

Восстановите прямую речь в следующих пред­ложениях.

                I asked if they had taken the sick man to hospital. 2. I asked my friend if he had a head­ache. 3. I wanted to know when he had fallen ill. 4. I wondered if he had taken his temperature. 5. I asked him if the doctor had given him some medicine. I asked him if he was feeling better now. 6. I asked the man how long he had been in St Peters­burg. 7. I asked him if he was going to a ski resort in Colorado. 8. We asked the girl if her father was still in Moscow. 9. I asked the girl what sort of work her father did.

                  Do you like my pies, Ann?” asked her grand­mother. 2. “Stop shouting and do your home­work,” Tom’s mother said to him. 3. “What did you do at school yesterday, John?” said his father. 4. “Will you play the piano today, Helen?” asked her aunt. 5. My uncle said, “We shall visit you next week.” 6. “Don’t cross the street when the lights are red,” said the man to Nick. 7. “I borrowed a very good book from our library yesterday,” said Mike to his fa­ther. 8. “Come to my house tomorrow, Jane,” said Lena. 9. “Where are your books, Betsy?” said her mother.

Передайте следующие предложения в косвенной речи.

    Lock the door when you leave the house,” my elder sister said to me. 2. “Have you received a telegram from your wife?” she asked Robert. 3. Mabel said, “Nothing will change my decision and I shall leave for Cape Town tonight.” 4. “Please don’t smoke in the room,” said the old woman to her nephew. 5. “I am shivering with cold,” said the girl.6.“I want to sit in the armchair,” said the boy. 7. The secretary said to me, “The delegation arrived in St Petersburg yesterday.” 8. “Open the window, please,” she said to me. 9. He said, “I shall light a fire and make myself breakfast.” 10. “Don’t run to the door when you hear the bell,” said the woman to her little daughter. 11. She asked me, “How long are you going to stay here?” 12. Mary asked me, “Will you spend your holidays in Moscow?”

Передайте следующие предложения в косвенной речи.

      Father said to Jane, “Show me your exercise book.” 2. “What game are you playing here, boys?” said Kate’s aunt. 3. “Don’t make noise,” Tom’s mother said to him. 4. Helen said to Pete, “Did you play chess with your father yesterday?” 5. Kate said to her grandmother, “Help me (to) cook the soup, please.” 6. Mike said to the teacher, “My sister knows two foreign languages.” 7. Tom said to his sister, “I saw your friend at the library yesterday.” 8.“What have you prepared for today, children?” said the teacher. 9. The teacher said to the pupils, “Don’t open your books.” 10. Mother said to me, “You will go to the cinema tomorrow.”

Передайте следующие предложения в косвенной речи.

        Tom, go to bed,” said his mother. 2. “I have never seen your toys,” said Nellie to Pete. 3. “Give me your French book, Nick,” said the teacher. 4. Ann said to Lena, “Look at my nice kitten.” 5. “We shall go to the zoo tomorrow,” said our grandmother. 6. Mother said to Pete, “Don’t forget to wash your hands.” 7. Nick said to his mother, “I am doing my homework.” 8. “I have learnt a long poem,” said Mike to the teacher. 9. “Don’t play in the street,” said the man to the boys. 10. “Why don’t you drink your tea?” my mother said to me. 11. “I saw my friend at the stadium yesterday,” said Johnny to his mother. 12. “When did you receive this letter?” my friend said to me. 13. “Will you play football with us?” said the boys to

Передайте следующие предложения в косвенной речи.

Передайте следующие предложения в косвенной речи.

1. “Why are you shouting, man?” said Prince John to Locksley. “What is your name?” 2. “Who has read ‘Ivanhoe’?” asked the teacher. “Whom was it written by?” 3. One of the pupils asked the teacher of literature, “What novels shall we read next year?” 4. “Is the river Volga in Russia?” asked the French­man. 5. “Are you playing volleyball, girls?” said Ann. “I did not know that you liked it.” 6. “Don’t touch these photographs,” said Peter to us. “They are still wet, and you may spoil them.” 7. “Does your friend often come here, boys?” said Fred. “I want to speak to him.” 8. “How did you manage to solve this difficult problem in such a short time?” my friend said to me. 9. The teacher said to us, “You will write a paper tomorrow.” 10. “I saw a new film yesterday,” said Kate to Nick. “Did you like it?” - asked Nick.

Indirect Speech (10 -11)

    Transform direct speech into indirect speech.

    The teacher asks the children: “Give me your test books please!”

    Mother insists: “ You should visit the doctor”.

    The doctor said to Sam: “Don’t eat meat”.

    My friend suggests me: “Let’s go to the pictures!”

    My father forbids: “ Don’t come home so late!”

    Mother ordered the children: “ Wash your hands!”

    My sister demands: “ Help me please”.

I Transform Direct Speech into Indirect Speech. Make necessary changes.

1. They said: “ We are going to the cinema with our classmates”.

2. Ann said: “I will finish this task tomorrow”.

3. Bobby told me: “My friend hasn’t done her homework today”.

4. He told us: “I bought this ticket yesterday”.

5. My brother told me: “Your friend came to see you an hour ago”.

7. Peter said: “I understand these explanations”.

8. I said to the teacher: “ I don’t write this essay”.

II. Imperative. Questions.

    The conductor said to a passenger: “Close the door, please”.

    The teacher said to the children: “Don’t make such a noise!”

    He wondered: “Who is the next?”

    She asked: “Where did they go last week?”

    They asked me: “Do you play the piano?”

    The teacher wondered: “ Did you study hard for the exam?”

    The teacher said: “When will you come, Nick?”

Change the sentences using Indirect Speech. Don’t forget Sequence of Tenses.

    She told me “I have written these letters to several of my cousins”.

    They said: “We are in the office today”.

    Mother told me “Your friend called on you half an hour ago”.

    I answered: “I won’t be able to do this task tomorrow”.

    Mary said: “I don’t like this play”.

    The children shouted: “We didn’t write anything yesterday”.

    I said to mother: “I wasn’t sleeping when you came yesterday”.

    The teacher asked the children: “Have you done your homework?”

    I asked: “Do you like this dinner, nick?”

    They asked us: “Will you help us?”

    The doctor said to Sam: “Don’t eat meat!”

    The customer said to the shop-assistant: “Show me this sweater, please!”

    Dr. Dobson asked Dr. Britt: “How many patients do you have today?”

    Mother asked me: “What are you going to do?”

    Mary asked: “Why don’t you want to swim in the pool, Sam?”

Очень часто в речи нам нужно передать чьи-либо слова (кто-то что-то сказал), и зачастую мы это делаем своими собственными словами, избегая прямой речи. Как мы это делаем? Очень просто, мы превращаем её в придаточное предложение.

John said, «I want to get a new job». – Джон сказал: «Я хочу получить новую работу».
John said (that) he wanted to get a new job. – Джон сказал, что он хочет получить новую работу.

О том, как это сделать корректно мы и будем говорить далее.

В английском языке есть ряд особенностей, которые следует учитывать при изменении прямой речи в косвенную.

Для того чтобы перевести прямую речь в косвенную, нужно опустить запятую после слов, вводящих прямую речь, и кавычки. Часто косвенная речь в английском языке вводится союзом that , который, впрочем, может быть опущен (именно поэтому мы поставили слово that в скобки в примере выше).

Вы должны были обратить внимание, что у нас изменилась временная категория (I want на I wanted ), подобное явление в английском языке называется согласование времён (это зависимость времени глагола в придаточном предложении от времени глагола в главном).

В таблице ниже Вы сможете увидеть все случаи подобных трансформаций.

Если сказуемое главного предложения стоит в настоящем или будущем времени, то сказуемое придаточного будет стоять в том самом времени, которое было в прямой речи.

Немного сложнее ситуация, если сказуемое главного предложения стоит в прошедшем времени, здесь как раз и вступает в силу те самые правила согласования времён.

Прямая речь (Direct Speech) Косвенная речь (Indirect Speech)
Present Simple Past Simple
He said, «I go to bed» – Он говорит: «Я иду спать». He said (that) he went to bed. – Он сказал, что идёт спать.
Present Continuous Past Continuous
Mark said, «I am doing my homework». – Марк говорит: «Я делаю мою домашнюю работу». Mark said (that) he was doing his homework. – Марк сказал, что делает свою домашнюю работу.
Past Simple Past Perfect
She said, «I made a cake». – Она сказала: «Я приготовила торт». She said (that) she had made a cake. – Она сказала, что приготовила торт.
Present Perfect Past Perfect
Alex said, «I have been to London». – Алекс сказал: «Я был в Лондоне». Alex said (that) he had been to London. – Алекс сказал, что он был в Лондоне.
Past Continuous Past Perfect Continuous
They said, «We were playing football». – Они сказали: «Мы играли в футбол». They said (that) they had been playing football. – Они сказали, что играли в футбол.
Present Perfect Continuous Past Perfect Continuous
She said, «I have been watching this film for 2 hours». – Она сказала: «Я смотрела этот фильм на протяжении двух часов». She said (that) she had been watching that film for 2 hours. – Она сказала, что смотрела тот фильм на протяжении двух часов.
Future Simple Future Simple in the Past
He said, «I will buy a car». – Он сказал: «Я куплю машину». He said (that) he would buy a car. – Он сказал, что купит машину.
Past Perfect НЕ ИЗМЕНЯЕТСЯ
James said, «I had built my house». – Джеймс сказал: «Я построил дом». James said (that) he had built his house. – Джеймс сказал, что построил дом.
Past Perfect Continuous НЕ ИЗМЕНЯЕТСЯ
She said, «I had been reading for 3 hours». – Она сказала: «Я читала на протяжении трёх часов». She said (that) she had been reading for 3 hours. – Она сказала, что читала на протяжении трёх часов.

Важно также помнить, что кроме самих глаголов при согласовании времен нам нужно учитывать и изменение наречий и местоимений .

Личные и притяжательные местоимения

Olga said, «I will give you back your book». – Ольга сказала: «Я отдам тебе твою книгу».
Olga said (that) she would give me back my book. – Ольга сказала, что она отдаст мне мою книгу.

Вы не можете сказать:

you back your book. – Ольга сказала мне, что она отдаст тебе твою книгу.

а, как и в русском, Вы скажете:

Olga said that she would give me back my book. – Ольга отдаст мне мою книгу.

Указательные местоимения и наречия времени и места

Прямая речь Косвенная речь
this (этот) that (тот, этот)
these (эти) those (те, эти)
now (теперь) then (тогда)
here (здесь) there (там)
today (сегодня) that day (в тот день)
tomorrow (завтра) the next day (на следующий день)
the day after tomorrow (послезавтра) two days later (через два дня)
yesterday (вчера) the day before (накануне)
the day before yesterday (позавчера) two days before (двумя днями раньше)
ago (тому назад) before (раньше)
next year (в будущем году) the next year, the following year (в следующем году)
last night (вчера вечером, ночью) the previous night (предыдущим вечером, ночью)

То есть при переводе в косвенную речь нашей фразы:

Richard said, «I went to my parents yesterday ». – Ричард сказал: «Вчера я ездил к моим родителям».

Мы получим:

Richard said (that) he had gone to his parents the day before . – Ричард сказал, что вчера ездил к своим родителям.

Ещё пример:

She said, «I saw this film last night ». – Она сказала: «Я видела этот фильм прошлой ночью».
She said (that) she had seen that film the previous night . – Она сказала, что видела тот фильм предыдущей ночью.

Модальные глаголы

Вам также пригодится информация о том, как ведут себя модальные глаголы при переходе из прямой в косвенную речь.

Mike said, «I can cook this dish». – Майк сказал: «Я могу приготовить это блюдо».
Mike said (that) he could cook that dish. – Майк сказал, что он может приготовить то блюдо.

She said, «I could go to school». – Она сказала: «Я могла пойти в школу».
She said (that) she could go to school. – Она сказала, что могла пойти в школу.

Условные предложения

Иногда нам также нужно переделать условные предложения в косвенную речь.

I тип условного предложения меняется по правилам согласования времён.

If the weather is fine, I will go outside. – Если погода будет хорошая, я пойду на улицу.
He said if the weather was fine, he would go outside. – Он сказал, что если погода будет хорошей, то он пойдёт на улицу.

Условные предложения II и III типа не меняют свою форму.

II тип:

If the weather were fine, I would go outside. – Если бы погода была хорошая, я бы пошёл на улицу.
I said if the weather were fine, I would go outside. – Я сказал, что если бы погода была хорошая, то я бы пошла на улицу.

III тип:

If the weather had been fine yesterday, I would have gone outside. – Если бы погода была хорошая вчера, то я бы вышел на улицу.
I said if the weather had been fine, I would have gone outside. – Я сказал, что если бы погода была хорошая вчера, то я бы вышел на улицу.

Вопрос в прямой речи

Теперь такой момент, допустим у Вас есть вопрос в прямой речи , который нужно перенести в косвенную речь.

В отличие от вопроса в прямой речи, где в большинстве случаев существует обратный порядок слов (кроме вопросов к подлежащему) – перед подлежащим стоит сказуемое или его часть,

вопросы в косвенной речи имеют структуру повествовательного предложения, т.е. прямой порядок слов (подлежащее, за ним сказуемое)

Знак вопроса в конце такого предложения отсутствует, вспомогательный глагол to do в Present и Past Indefinite не употребляется.

She asked me, «When did you see me?» – Она меня спросила: «Когда ты меня видела?»
She asked me when I had seen her . – Она меня спросила, когда я её видела.

He asked me, «Who showed you my notes?» – Он меня спросил: «Кто показал тебе мои записи?»
He asked me who had shown me his notes. – Он меня спросил о том, кто показал мне его записи.

Тут мы видим вопрос к подлежащему, и здесь вообще нет вспомогательного глагола.

Общие вопросы заменяются придаточным предложением, которое присоединяется к главному при помощи союзов if и whether , имеющих значение частицы ли. Запятая не ставится.

She asked me, «Do you know my husband?» – Она меня спросила: «Ты знаешь моего мужа?»
She asked if (whether) I knew her husband. – Она меня спросила, знаю ли я её мужа.

Повелительное наклонение

И последний случай, с которым Вы можете столкнуться в этой теме – это преобразование повелительного наклонения . В косвенной речи повелительное наклонение заменяется инфинитивом.

He said to me, «Open the window». – Он мне сказал: «Открой окно».
He asked me to open the window. – Он попросил открыть окно.

Если прямая речь выражает приказ , тогда мы заменяем глагол to say (сказать) на to tell (велеть, сказать) или to order (приказывать) . Если прямая речь выражает просьбу, тогда глагол to say мы заменяем на to ask (просить)

She said to me , «Give me a pen». – Она сказала: «Дай мне ручку».
She told me to give her a pen. – Она мне сказала дать ей ручку.

Что касается отрицательной формы, в косвенной речи в повелительном наклонении отрицание заменяется инфинитивом с частицей not .

James said to her, «Don"t go». – Джеймс ей сказал: «Не уходи».
James asked her not to go . – Джеймс попросил её не уходить.

Обойтись без косвенной речи никак невозможно, так же как невозможно изучать английский, не пересказывая тексты. Делайте это как можно чаще, не забывая о согласовании времен, и вы улучшите разговорные навыки автоматически. В заключение, предлагаем выполнить упражнения на косвенную речь в английском языке на уровне advanced для продолжающих. Некоторые упражнения взяты из учебника: Макарова Е.В., Пархамович Т.В., Ухванова И.Ф. Английский язык. Интенсивный курс

Косвенная речь в английском языке. Упражнения Reported Speech Advanced

Перевод предложений в косвенную речь (повторение)

Упражнение 1. Переведите повествовательные предложения в косвенную речь.

  1. I The secretary has said, «The press conference is taking place now in the main hall».
  2. My brother has said, «Aunt Sally will come on Monday.»
  3. The students have said, «We had two tests last week.»
  4. Her daughter said, «I am not listening to music now.»
  5. My friend said, «I have visited all these places,»
  6. Tom said, «‘I am a first year student now.»
  7. She said, «I have not been speaking to him since yesterday.»
  8. Susan said, «I was in the library two days ago.»
  9. The boy said, «I was not watching TV in my home at 8 o’clock.»
  10. The teacher said, «They have been writing since early morning».
  11. He said, «I will visit you next Friday.»
  12. She said, «I will be leaving my home at 10 o’clock tonight»

Упражнение 2 . Переведите общие вопросы в косвенную речь.

  1. John asked, «Has anybody seen the film?»
  2. He asked, «Are you listening to music now?»
  3. She asked, «Have you been working hard on this problem?»
  4. She asked, «Were you in the library yesterday?»
  5. He asks, «Does she work now?»
  6. He asks, «Has she been reading this book since Monday?»
  7. Jane asked, «Can anybody tell me what you have been discussing all the time?»
  8. He asked, «Will you be at Nick and Carol’s party tonight?»

Упражнение 3 . Переведите специальные вопросы в косвенную речь.

  1. Where is he going? (He didn’t tell anybody..)
  2. Where has he gone? (Did you know…)
  3. Where is he? (Did you know…)
  4. When is he leaving school? (I wanted to know…)
  5. Where does he live? (Nobody knew…)
  6. When will he come back? (She asked them…)
  7. Where did she buy this hat? (He wanted to know…)
  8. How much did she pay for it? (I had no idea…)

Упражнение 4. Переведите повелительные предложения в косвенную речь.

  1. The army captain said, «Don’t shoot!»
  2. The police officer said, «Put your hands over your head!»
  3. The flight attendant said, «Fasten your seat belts!»
  4. The teacher said, «Don’t use your dictionaries!»
  5. The doctor said, «Take this medicine three times a day.»
  6. The firefighter said, «Don’t go near the house, it is dangerous!»

Упражнение 5. Найдите ошибки в предложении.

  1. The instructor asked me if I can swim and I said I can.
  2. He said me that he had been waiting for me here.
  3. She asked me where I had lived two years ago.
  4. Mr. Grey told that he missed his hometown.
  5. The parking attendant directed to park our car on the left.
  6. The man asked the boy to tell him what is the time.
  7. He wanted to know why Bob is missing a class today.
  8. He asked me if Ted had been sick yesterday.

Упражнение 6. Прочитайте диалог.

A.: Excuse me? В.: Yes…
A.: This chicken is underdone.
В.: What do you mean?
A.: It’s not cooked.
В.: Yes, it is.
A.: No, it isn’t.
В.: Look, that’s how we always serve it.
A.: Well, I don’t want it. And I won’t pay.
В.: You’ll pay whether you eat it or not.
A.: In that case, I want to see the manager.
В.: I’m the manager.

Используя косвенную речь, расскажите о ситуации. Напри­мер, начните так:
«I ordered the chicken. It wasn’t properly cooked. I told the waiter…»

Упражнение 7. Прочитайте текст и перепишите его, используя прямую речь.

The waiter recommended the fish. When it arrived, it was in­edible. I summoned the waiter and complained that the fish was un­cooked. He appologized and offered to replace it. I told him that I wasn’t hungry, and requested the bill… .

Упражнения на Reported Speech (advanced)

Упражнение 8. Переведите предложения ниже в косвенную речь, используя глаголы:ask, beg, congratulate, thank, insist, offer, object, refuse, invite, suggest, complain, remark .

1.“Please, please, do as I say”, I said.

2. Peter, “I will pay.”
Alec, “Oh, no you mustn’t”.
Peter, “I insist on paying”

3.“Hurray, I’ve passed my exam!”
“Congratulations”, — I said.

4.“Many happy returns of the day”, we said.
“Thank you,” said the boy.

5.“Let us wait here till the rain stops,” I said.

6.“Oh, I’ve hit my thumb with the hammer!” Peter cried.

7.“Have an apple,” Mary said. – “No, thanks,” I replied.

8.“What about going for a walk?” he said. – “It’s quite fine now.”

Упражнение 9. Переделайте предложения с прямой речью в предложения с косвенной речью, используя глаголы: advise, remind, warn, invite, ask, encourage.

  1. R u t h: Don’t forget to post the letter, Bruno.
  2. R i с h a r d: Carolina, I think you should see a doctor.
  3. К a t h y: Olivia, please do the dishes.
  4. R u t h: Patrice, would you and Manny like to come to din­ner?
  5. M a r i a: Roger, close the door, please.
  6. M о t h e r: Ben, don’t touch the heater.
  7. M i k e: Vicki, why don’t you run in the marathon?
  8. Be careful! Don’t sit down, that paint is wet.

Упражнение 10. Прочитайте совет врача и переведите его на английский язык .

Медсестра спросила меня, ожидаю ли я доктора Грея, и пригласила меня к нему в кабинет (surgery).

Доктор Грей улыбнулся мне и спросил, что меня беспокоит. Я сказал, что ужасно переутомлен (be run down). Он спросил меня, поздно ли я ложусь спать (stay up late), и я сказал, что нет. Он поинтересовался, почему я не соблюдаю нормальный режим (keep regular hours), и я объяснил, что почти каждый вечер я встречаюсь с друзьями.

Доктор захотел узнать, как я провожу время, и я сказал, что в основном (mostly) я хожу на вечеринки. Доктор спросил меня, удается ли (have the chance) мне отдохнуть (to recover) в выходные дни, но я вынужден был признать (admit), что в выходные дни наши вечеринки длятся всю ночь.

Он спросил меня, курю ли я, и когда я сказал, что курю, доктор спросил меня, сколько сигарет в день я выкуриваю. Он был поражен, когда услышал мой ответ.

Тогда врач спросил меня, занимаюсь (take) ли я гимнастикой для поддержания своего здоровья (to keep fit). Я ответил, что для этого у меня нет времени.

Упражнение 11. Передайте в косвенной речи цитаты известных людей. Запомните три из них .

1. “I can’t resist anything but temptation. ” (Oscar Wilde)

Oscar Wilde said that…

2. “It has long been an axiom of mine that the little things are the most important”(Conan Doyle)

Conan Doyle said that …

3. “The world is so full of a number of things, I’m sure we should all be happy as kings”. (Robert Stevenson)

Robert Stevenson wrote that…

4. “Always do what you are afraid to do” (Ralf Emerson, American poet and essayist)

Ralf Emerson wanted us….

5. “Never take anything for granted”. (Benjamin Disraeli)

Benjamin Disraeli asked us….

6.“If a man doesn’t make new friends as he advanced through life – he will soon find himself alone. A man should keep his friendship in constant repair.” (Samuel Johnson, English writer)

Samuel Johnson warned us that…

7. “If you want to be successful, you must look successful. ”(Thomas Moore, Irish poet)

Thomas Moore said if…

8. “Don’t anticipate trouble or worry about what may never happen. Keep in the sunlight.”(Benjamin Franklin)

Benjamin Franklin advised us…

9. “Every man has three characters: that which he exhibits, that which he has and that which he thinks he has. ” (Karr)

Karr thought that…

Упражнение 12. Перепишите шутку в прямой речи.

  • be annoyed – быть раздраженным
  • patient – терпеливый
  • calm – спокойный
  • sensible – разумный
  • swear – ругаться
  • wave – махать
  • small things – пустяки

One day, when Jack the Patient came home from work he found his wife very annoyed about something.

  1. He asked what the matter was.
  2. And she answered that she had been annoyed by a bee.
  3. Jack the Patient continued that he had always been more sensible than his wife so he was going to give her a lecture at the moment.
  4. He added that he would prove to her the impor­tance of always remaining calm.
  5. He said it was a waste of time and strength to get excited about small things.
  6. He told her to train herself to be patient like him.
  7. He asked her to look at the fly that had just landed on his nose.
  8. He asked if he was getting excited or annoyed, if he was swearing or waving his arms around.
  9. He explained that he wasn’t, he was perfectly calm. Just as he had said that Jack the Patient started shouting. He jumped up and began to wave his arms around wildly and swear terribly.
  10. His wife got surprised and asked what had made him so excited. He couldn’t say a word for some time. But at last he was able to tell his wife that the thing on his nose hadn’t been a fly, it had been a bee!

Упражнение 13. Перепишите шутки в косвенной речи, не забывая про подчеркнутые слова.

— Mummy, why is it cold today ?
— It is winter now. It’s always cold in winter.
— But why is it always cold in winter?
— Oh, Susan, I didn’t ask my mother so many questions.
— Now I understand why you can’t answer my questions!

Susan asked her mother …. Her mother answered …. Susan repeated the question …. Susan’s mother got angry and exclaimed that…. Susan came to the conclusion that….

— Daddy, can you write in the dark?
— Of course, I can.
— Then turn off the light and sign my report card (дневник), please.

Susan wondered …. Her father answered …. Then she asked him to ….

The client: It’s the most terrible fish I’ve ev­er eaten. Bring me the fish I ate in this restaurant last week .
The waiter: Sorry, sir, but it’s the same fish.

Вill: I broke off my engagement to Mary two months ago .
Tom: But why? Have you told her about your rich uncle?
Bill: Yes, I have. She’s my aunt now .

Teасher: Why are you late this morning , Jack?»
Jack: I pressed the toothpaste so hard that it took me half an hour to get the paste back into the tube.

Вill: I saw the doctor last Monday about my loss of memory.
Tom: What did he do?
Bill: He made me pay in advance.

Kate: What did you hear at the opera yesterday ?
Jane: All sorts of things: Oleg is going to Lon­don next month, Boris passed his exam last week, Ann took the first place in the literature Olympiad two days ago .

The tourist: Are you sure there are no croco­diles here ?
The guide: Yes, I am. We haven’t found any crocodiles here .
The tourist: I think I can have a swim in this river tomorrow . And what makes you think there are no crocodiles in this place?
The guide: They are afraid of the sharks.

Mrs Worry: Does your son smoke?
Mrs Calm: No, he doesn’t.
Mrs Worry: Does he go out late?
Mrs Calm: No, he doesn’t. He went to bed after dinner yesterday .
Mrs Worry: What is he doing now ?
Mrs Calm: He is watching cartoons.
MrsWorry: Oh, he is an ideal son. How old is he?
Mrs Calm: Three years today .

Mr Green: Last month a grain of sand got into my wife’s eye and she had to go to a doctor. I had to pay two hun­dred dollars for it.
Mr White: That’s nothing, last week a fur coat got into my wife’s eye and I had to pay two thousand dollars for it.

В заключение, устный тренинг по теме «Косвенная речь в английском языке. Reported Speech (advanced)».

Упражненеие 14. Переведите предложения, запомните свой ответ и проверьте себя.

  1. Он говорит, что Мэри сделает это.
  2. Он только что сказал мне, что урок начался.
  3. Он сказал мне, что урок начался.
  4. Он попросил ее дать ему стакан воды.
  5. Она сказала ему прийти в 5 часов.
  1. Не says (that) Mary will do it.
  2. He has just told me that the lesson has begun.
  3. He told me that the lesson had begun.
  4. My brother has just said that he will come at 5 o’clock
  5. Не said that he got up at 8 o’clock.
  6. He said that the delegation would leave at the end of the week.
  7. Не said that he would write the letter that day.
  8. Не asked me where I lived.
  9. Не asked me when they would send the documents.
  10. Не asked me if (whether) I had received his telegram.
  11. He asked her to give him a glass of water.
  12. She told him to come at 5 o’clock.