Schody.  Vstupní skupina.  Materiály.  Dveře.  Zámky.  Design

Schody. Vstupní skupina. Materiály. Dveře. Zámky. Design

» Pokání je uvědomění si hříchů hříšníka před Bohem. Pokud jsou mé hříchy velmi hanebné, mohu o nich knězi říci bez podrobností? Nebo to bude jako zatajování hříchu

Pokání je uvědomění si hříchů hříšníka před Bohem. Pokud jsou mé hříchy velmi hanebné, mohu o nich knězi říci bez podrobností? Nebo to bude jako zatajování hříchu

Pastor Jack Hiles (1926-2001)

(Kapitola 4 knihy "Nepřátelé spásy duše")

Často se mě ptají: "Je pokání důležité pro spasení?" Samozřejmě je to důležité. Vše, co souvisí s tím, jak člověk může uniknout věčnému peklu a žít navždy v nebi, je velmi důležité. V této kapitole probereme tento důležitý problém.

1. Nejprve se podívejme na to, co člověka odsuzuje a co mu brání ve spasení.

Přečtěte si Jana 3:18: „Kdo v něho věří, není souzen, ale nevěřící je již odsouzen, protože neuvěřil ve jméno Jednorozeného Syna Božího“. Zde je jasně a jasně řečeno, co je příčinou nespásy člověka. Všimněte si slov „nevěřící je již odsouzen“. Kdo nevěří, je odsouzen, proto nevěřící člověk nemá spásu.

Slovo „věřící“ je přeloženo z řeckého slova, které znamená „důvěřovat, doufat“. Když člověk věří v Krista, prostě se spoléhá na to, že až zemře, Kristus ho vezme do nebe. Vše je jasné – člověk je odsouzen vlastní nevírou. Pak čteme: protože nevěřil ve jméno Jednorozeného Syna Božího A znovu je nám řečeno, proč člověk není spasen – protože nevěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího. Vše je velmi jednoduché.

Nyní se podívejme na Jana 3:36: . Znovu se snažíme pochopit, proč člověk zahyne a není spasen. Zde je opět vše velmi jednoduché. Poznámka - " kdo nevěří v Syna, neuvidí život, ale hněv Boží na něm zůstává". Proč člověk nevidí život? Protože nevěří! Proč je na něj Boží hněv? Protože nevěří! Čeho tedy musí člověk činit pokání, aby byl spasen? Musí činit pokání z hříchu, který mu zabrání ve spasení. Protože není spasen kvůli nevíře, je spasen vírou. Pokání znamená odvrátit se od toho, co nezachraňuje, a obrátit se k tomu, co zachraňuje.. Ano, aby člověk uvěřil, musí činit pokání z nevěry. Stačí jen změnit směr. To znamená otočení o 180 stupňů. Vzdálíte se od nevíry a rozhodnete se jít směrem víry. Měníte směr. Vaše srdce se mění. Rozhodnete se spoléhat na Krista a věřit, že vás zachrání. Ale abyste uvěřili, musíte činit pokání ze své nevíry. Co nefunguje se musí změnit..

Čeho tedy musí člověk činit pokání, aby byl spasen? Musí činit pokání z hříchu, který mu zabrání ve spasení. Protože není spasen kvůli nevíře, musí činit pokání z nevíry (aby byl spasen vírou).

Nyní se podívejme na Jana 5:40: "Ale ty nechceš přijít ke mně, abys měl život". Ach, jak jednoduché a jasné! Proč člověk nemá život podle tohoto verše? Protože nepřichází ke Kristu. Pokud člověk nejde ke Kristu, musí se obrátit a jít k Němu, to znamená, že musíte změnit směr a změnit názor. To je to, co je pokání. Činit pokání znamená odvrátit se od toho, co člověka brání ve spasení, a obrátit se k tomu, co zachraňuje.

Přečtěte si Izajáše 53:6: « Všichni jsme bloudili jako ovce, každý se obrátil svou cestou a Hospodin na něj položil hříchy nás všech» . Zvlášť vyzdvihněme slova „každý sešel svou vlastní cestou“. Odvrátit se vlastní cestou je důvodem, proč člověk nedostane spásu. Pokud se ale vydáme na Boží cestu, tzn. vkládáme svou víru v Ježíše, obracíme se ze své cesty na cestu Jeho, od nevěry se obracíme k víře. To je to, co Bible říká o pokání. Je to víra, která zachraňuje. Abyste mohli uvěřit v Krista, musíte se obrátit opačným směrem. Musíte činit pokání z toho, co vám brání ve spasení.

Pokud by byl člověk spasen dobrými skutky, pak aby byl spasen, musel by činit pokání z toho, že konal zlé skutky nebo nekonal dobré skutky. Pokud by člověk musel nejprve přestat hřešit, aby byl spasen, pak by nejprve musel činit pokání ze svých hříchů. Člověk je spasen, protože věří, tzn. nevěřícně se obrací nebo se od ní odvrací.

Podívejme se na některé verše Písma, které říkají, že člověk je spasen vírou.

Jan 3:15: "aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný".

Jan 3:16: "Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.".

Jan 3,18: „Kdo v něho nevěří, není souzen, ale nevěřící je již odsouzen, protože neuvěřil ve jméno Jednorozeného Syna Božího“.

Jan 3:36: "Kdo věří v Syna, má život věčný, ale kdo nevěří v Syna, neuvidí život, ale hněv Boží na něm zůstává.".

Skutky 16:31: .

Mnozí říkají, že abychom byli spaseni, musíme činit pokání ze všech svých hříchů. To není pravda! Jediná věc, kterou musíme změnit, abychom byli spaseni, je nevíra, která nám brání být spaseni. Pokud se člověk musí odvrátit od svých hříchů, aby byl spasen, od jakých hříchů přesně? Z hrdosti? Ze sobectví? Z chamtivosti? Pravdou je, že nikdo se nemůže odvrátit od všech svých hříchů, dokud nepůjde do nebe a nepřijme nové tělo jako náš Spasitel. 1. Jana 3:2: "Milovaný! nyní jsme děti Boží; ale ještě nebylo odhaleno, že budeme. Víme jen, že až to bude zjeveno, budeme jako On, protože Ho uvidíme takového, jaký je.“. Jak říká Žalm 18:13, ani neznáme všechny své hříchy. David řekl: "Očisti mě od mého tajemství (hříchů)". Zde prosí Boha, aby ho očistil od hříchů, které on sám nezná. Když je člověk spasen, neví o všech svých hříších, a pokud musí ze všech hříchů činit pokání, kde je potom místo rostoucí milosti? Kdo tedy může být nazýván dítětem v Kristu? Kam se tu vejde tělesný křesťan?

Mnozí říkají, že abychom byli spaseni, musíme činit pokání ze všech svých hříchů. To není pravda! Jediná věc, kterou musíme změnit, abychom byli spaseni, je nevíra, která nám brání být spaseni.

Nechápej mě špatně. Samozřejmě jsem pro to, aby lidé opustili svůj hřích a žili spravedlivý život, ale nejsme to my, kdo si očišťuje svůj život, nejsme to my, kdo se zachraňuje. Spasení znamená činit pokání z nevěry, věřit a nechat Krista, aby nás zachránil. Podřizujeme se mu a necháváme se spasit. A hned to udělá! Duch svatý okamžitě vstupuje do našich životů. Začíná své dílo očisty našich životů. On je ten, kdo očišťuje a On je ten, kdo zachraňuje. On je ten, kdo nám zjevuje naše hříchy poté, co jsme spaseni, a on je ten, kdo nás zachraňuje, když jsme spaseni.

Když vložíme svou víru v Krista, činíme pokání z nevíry a začneme věřit, Boží Duch svatý vstoupí do našich životů a začne uvádět věci do pořádku. Ukazuje nám na naše hříchy, a když Ho posloucháme, očišťuje nás od nich. Pokud se budeme chovat špatně, stejně se dostaneme do nebe, protože tam jdeme vírou v Krista a že nás vezme do nebe. Duch svatý nám začíná říkat, co dělat a co ne. Pokud Ho neposloucháme, pokud se během naší pozemské cesty chováme špatně, stále jdeme do Nebe. Jde jen o to, že z této cesty nebudeme mít tolik radosti, jako kdybychom Ho poslechli.

Pravdou je, že nikdo se nemůže odvrátit od všech svých hříchů, dokud nepůjde do nebe a nepřijme nové tělo jako náš Spasitel.

Znám jednoho mladého muže, který se nedávno oženil. Byt dostal pár měsíců předtím, než se oženil, a žil tam sám až do svatby. Jaký nepořádek byl tento byt! Kalhoty mu visely na křesle, boty ležely na zemi pod postelí a postel samotná nebyla nikdy ustlaná. Pak se oženil. Jak se stal ženatým mužem? Ze svobodného muže se stal ženatý muž. Zdálo se, že lituje své osamělosti a oženil se. Když si manželku přivedl do bytu, zděsila se toho, co viděla, a tak se hned pustila do uklízení. Položila boty do skříně, sundala si košili ze židle, sundala oblečení z postele a chaos se proměnil v nádherný malý byt. Nyní nebyl ženatý, protože jeho byt byl uklizen. Byl ženatý, protože činil pokání z toho, co mu bránilo se oženit. Před oltářem složil přísahu a přijal dívku za manželku. Teprve poté vstoupila do jeho bytu a dala věci do pořádku!

Prakticky veškerá falešná doktrína pochází ze skutečnosti, že je porušen rozkaz. Bůh ustanovil tento řád: spása je změna, nikoli změna je spása! Pokud se člověk musí nejprve změnit, aby byl spasen, pak je to spasení ze skutků. Navíc je to také spása podle těla. Pravdou je, že jsme očištěni od hříchů svého těla právě tak, jako jsme spaseni – tím, že budeme poslouchat Ducha svatého a necháme Ho, aby konal Jeho dílo.

2. Můžete činit pokání, ne nutně z hříchu.

Matouš 7:3: "Potom Jidáš, který ho zradil, viděl, že je odsouzen, a činil pokání, vrátil třicet stříbrných vrchním kněžím a starším.". Všimněte si, že Jidáš činil pokání." Co to znamená? Litoval toho, že vzal peníze. Za třicet stříbrných zradil Spasitele. Rozmyslel si to a vzal peníze zpět. V jeho srdci došlo ke změně, ale to nemělo nic společného se spásou. Udělal špatný obchod. Pak se nad ní slitoval a snažil se věci napravit.

Každý člověk, který žije v hříchu, dříve či později činí pokání, nikoli však v nevěře. Mění svůj postoj k hříchu. Nikdo nežije v hříchu a nakonec si neuvědomí, že se mu nedostává radosti, štěstí, pokoje a uspokojení, které si na začátku tak přál. Každý týden se setkávám s lidmi, kteří jsou unaveni svými hříchy, jsou nešťastní, nespokojení se svým životem, kvůli následkům svého hříchu žijí špatně a bídně. Co dělali? Změnili svůj názor na hřích a v některých případech dokonce tento hřích opustili – alespoň hřích, který jim nejvíce bránil v životě. Člověk může činit pokání z hříchu, ale ne z nevěry. Tak to bylo i s Jidášem. Samozřejmě litoval, že udělal špatný skutek. Uvědomil si, že udělal špatnou dohodu. Rozmyslel si to a peníze vrátil, ale nikdy nečinil pokání z toho, co mu bránilo ve spasení – z hříchu nevěry.

3. Bůh sám činí pokání.

Člověk může činit pokání z hříchu, ale ne z nevěry. Tak to bylo i s Jidášem.

Genesis 6:6: „A Hospodin činil pokání, že stvořil člověka na zemi, a byl zarmoucen ve svém srdci“. Slovo „činit pokání“ znamená „změnit názor, změnit názor“. Bůh stvořil člověka a litoval toho. Truchlil nad tím, co člověk udělal, a litoval, že ho stvořil on. To neznamená, že Bůh činil pokání z hříchu, protože Bůh nemůže hřešit. Jen změnil názor, což mimochodem často dělá. Vlastně, Dělá to pokaždé, když odpovídá na naše modlitby..

Nyní se podívejme na 1. Samuelova 15:35: „A Samuel už Saula neviděl až do dne jeho smrti; ale Samuel truchlil nad Saulem, protože Hospodin litoval, že Saul kraloval nad Izraelem.". Bůh učinil Saula králem Izraele. Jde o to, že Bůh to nechtěl udělat, ale Izrael chtěl krále. Saul byl vybrán, aby zaujal místo krále, ale ukázalo se, že to není nejlepší král. Tento verš jednoduše říká, že Bůh činil pokání, že učinil Saula králem. Bůh změnil názor.

Chci říci, že pokání nemusí být spojeno s hříchem. Žena může změnit názor a začít používat jiné parfémy. Muž může změnit názor a začít jíst jiná jídla nebo nosit jiné oblečení. Dokáže změnit své způsoby a chování. Můžete litovat, že jste nebyli laskaví a začít být zdvořilí. Můžete činit pokání, že jste byli tvrdohlaví, a začít projevovat shovívavost. Můžete litovat, že jste byli netrpěliví a začít projevovat trpělivost, ale to vše nezachrání. Musíte činit pokání z toho, co nespasí, a věřit v to, co zachraňuje. Z nevěry je třeba činit pokání.

Podívejme se na Exodus 32:9-14: „A Hospodin řekl Mojžíšovi: Vidím tento lid, a hle, je to lid tvrdé šíje; nech mě tedy, ať vzplane proti nim můj hněv a já je zničím a učiním z tebe velký národ. Ale Mojžíš začal úpěnlivě prosit Hospodina, svého Boha, a řekl: Nenech se, Hospodine, rozhořet tvůj hněv proti svému lidu, který jsi vyvedl z egyptské země velikou mocí a silnou rukou, aby Egypťané řekni: Vyvedl je do záhuby, aby je zabil, v horách a zničil je z povrchu země; odvrať svůj ohnivý hněv a zruš zkázu svého lidu; Vzpomeň si na Abrahama, Izáka a Izraele, své služebníky, při nichž jsi přísahal při sobě, řka: Rozmnožím tvé semeno jako hvězdy nebeské; A Pán zrušil zlo, o kterém řekl, že ho přivede na svůj lid.".

Verš 14 jednoduše říká: "A Hospodin zrušil zlo, o kterém řekl, že přivede na svůj lid". Slovo „zlo“ znamená něco, co by lidem ublížilo. Tady nejde o hřích. Nakonec se Bůh rozhodl, že se jich nedotkne. Bůh se rozhodl nevyhladit lidi. Změnil názor na lidi, ale nezměnil svůj názor na hřích, protože Bůh nemůže hřešit.

Pojďme si přečíst Jonáše 3:9,10: "Kdo ví, možná se Bůh ještě smiluje a odvrátí od nás svůj planoucí hněv a my nezahyneme." na ně a neukázal.".

Bůh se chystal potrestat Ninive. Jonáš kázal v Ninive a varoval lid před nadcházející zkázou. Lidé uvěřili prorokovi a Bůh změnil názor na jejich potrestání. Ve verši 10 čteme: "A Bůh se slitoval nad neštěstím, o kterém řekl, že na ně přivede, a nepřivedl".

A znovu vidíme, že Bůh jednoduše změnil svou mysl a své myšlenky. Chystal se je potrestat, ale oni uvěřili a rozhodl se je nepotrestat. Směr myšlenek se změnil: od trestu k netrestání. To je pokání, ale ne pokání za hřích, protože Bůh nehřeší.

Pokání tedy není vždy spojeno se spasením a hříchem. Znamená to jednoduše změnu směru myšlenek.

4. Nyní pojďme mluvit o pokání a spasení.

Skutky 3:19: „Čiňte tedy pokání a obraťte se, aby vaše hříchy byly smazány“.

Petr káže. Říká lidem, aby činili pokání a obrátili se. Vraťme se a promluvme si o tom, co ušetří. Jan 3:14-16,18,36: „A jako Mojžíš vyvýšil hada na poušti, tak musí být vyvýšen Syn člověka, aby každý, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Neboť Bůh tak miloval svět, že svého jednorozeného Syna dal, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Kdo v Něho věří, není souzen, ale nevěřící je již odsouzen, protože neuvěřil ve jméno Jednorozeného Syna Božího. Kdo věří v Syna, má život věčný, ale kdo nevěří v Syna, neuvidí život, ale zůstává na něm Boží hněv.". Skutky 16:31: "Řekli: Věř v Pána Ježíše Krista a budeš spasen ty i celý tvůj dům.".

Tito lidé museli činit pokání ze své nevíry a začít věřit, aby se obrátili. Museli změnit směr svých myšlenek, začít přemýšlet jinak.

Dovolte mi znovu říci, že si nemyslím, že by křesťané měli žít jako ďábel. Ve svých kázáních hodně mluvím o tom, jak bychom měli žít spravedlivý život. Jednoduše věřím, že odvrácení se od hříchu je dílem Ducha svatého, stejně jako obnova je dílem Ducha svatého. To vše ale začíná poté, co člověk činí pokání z toho, co mu brání ve spasení, tzn. nevěřícně. Když se to stane, začne věřit a je zachráněn. Teprve potom do jeho života vstoupí Duch svatý a začne křesťanovi říkat, z jakého hříchu by měl činit pokání. Muž změnil názor na nevěru. Vedl ho k tomu Duch svatý. A nyní Duch svatý vstupuje a začíná žít v člověku a mění jeho názory na různé věci.

Nyní si přečtěte Skutky 2:38: „Petr jim řekl: Čiňte pokání a ať je každý z vás pokřtěn ve jménu Ježíše Krista na odpuštění hříchů; a přijměte dar Ducha svatého“.

Petr říká: "Změňte svůj názor a nechte se pokřtít." V čem změnili názor? Odpověď čteme ve verši 41. Podívejte se, co udělali. Ochotně přijali Jeho Slovo a byli pokřtěni. Jaké tedy bylo jejich pokání? Činili pokání, že nepřijali Jeho Slovo, a pak je přijali. To je vše, o čem Petr mluvil. Řekl: "Změňte svůj názor na přijímání Slova," tzn. čiňte pokání z nevěry a začněte věřit, že Ježíš je Pán a Kristus, který má být spasen.

Otevřeme Skutky 17:30: "Takže opouštějí časy nevědomosti a Bůh nyní přikazuje lidem všude, aby činili pokání.". Všimněte si, že Bůh všem lidem přikazuje, aby činili pokání. Činit pokání za co? V tom, co je zdržuje od spásy, tzn. nevěřícně. Podívejme se na Skutky 17:34: „Někteří muži, když se k němu připojili, uvěřili; mezi nimi byl Dionysius Areopagita a žena jménem Damaris a další s nimi. Všimněte si, že je napsáno "někteří muži věřili". Když řekl „čiňte pokání“, myslel tím „čiňte pokání z nevěry a věřte“, stejně jako příkaz byl dán ve Skutcích 2:38 a 41, kde věřit znamenalo splnit tento příkaz. Změnili názor na víru. Oni věřili!

Nejprve se odvrátíte od nevěry a obrátíte se k víře, a teprve potom začnete činit pokání ze svých hříchů, protože Ten, kdo vás upozornil na hřích nevěry a pomohl vám uvěřit, nyní žije ve vás.

Nyní přejděte na Marka 1:15: „a říkají, že se naplnil čas a přiblížilo se království Boží: čiňte pokání a věřte evangeliu“.

Sám Ježíš říká k pokání: „čiňte pokání a věřte“. Jinými slovy, říká: "Opusťte nevěru a věřte. Změňte svou mysl (jak jste spaseni) a začněte věřit." Znovu opakuji, nemyslím si, že by křesťan měl žít nespravedlivý život, ale chci říci, že změna života vás nezachrání. To je spasení ze skutků. Víra je to, co zachraňuje. Nejprve se odvrátíte od nevěry a obrátíte se k víře, a teprve potom začnete činit pokání ze svých hříchů, protože Ten, kdo vás upozornil na hřích nevěry a pomohl vám uvěřit, nyní žije ve vás. Nyní je pro něj mnohem snazší poukázat na vaše chyby a pomoci vám změnit názor.

5. Pokání za hřích je příkaz Božímu lidu.

Zjevení 2:5: „Pamatuj tedy, odkud jsi padl, a čiň pokání a konej dřívější skutky; ale pokud ne, přijdu rychle k tobě a odstraním tvůj svícen z jeho místa, nebudeš-li činit pokání.".

Mluví o církvi, která byla dobrou církví. Byl to aktivní sbor, tvrdě pracoval. Nenáviděla hřích. Obsahovalo zdravé učení. Zjevení 2:2: „Znám vaše skutky, vaši práci a vaši trpělivost a že nemůžete snést zvrácenost, a zkoušel jsem ty, kteří se nazývají apoštoly, ale nejsou, a zjistil jsem, že jsou lháři“. Byl to trpělivý kostel. Byla to církev, která věřila ve jméno Ježíše a neoslabla v tom, aby se za Něj postavila.

Zjevení 2:3: "Mnoho jsi vydržel a měl jsi trpělivost a pro mé jméno jsi pracoval a neselhal". Ale byla to církev, která za sebou zanechala svou první lásku. Píše se zde, že tato církev svou první lásku neztratila, ale opustila ji. Když něco ztratíte, nevíte, kde to je. Když něco necháte, víte, kde to je. Neříká se, že tato církev už nemilovala. Ona milovala. Byla to láska, která je učinila věrnými a trpělivými, pomohla jim pracovat a nenávidět hřích, postavit se za Ježíšovo jméno a nenávidět falešné učení. Byli to lidé, kteří milovali Boha, ale opustili svou první něžnou lásku a nebyla tak hluboká jako na začátku.

Neříká, že milovali Boha méně. Ve skutečnosti Ho možná milovali ještě víc, ale Bůh říká: "Chci, aby tvá láska byla hluboká a zralá, ale zároveň něžná a výrazná, jako byla na začátku."

Jediným hříchem, kterého se tato církev dopustila, bylo to, že opustila svou první lásku. Zhřešili, a tak jim Bůh říká, aby činili pokání. Činit pokání za co? Činit pokání z opilosti? Ne. Činit pokání z cizoložství? Ne. O tom to není. Museli činit pokání, že nemilovali Ježíše svou první láskou.

Příkaz k pokání byl dán církvi v Pergamu - Zjevení 2:16: "Čiňte pokání, jinak k vám rychle přijdu a budu s nimi bojovat mečem svých úst.". Totéž bylo řečeno církvi v Thyatiri – Zjevení 2:21,22: "Dal jsem jí čas, aby činila pokání ze svého smilstva, ale nečinila pokání. Hle, uvrhl jsem ji na lůžko a ty, kdo s ní cizoloží, do velkého zármutku, nebudou-li činit pokání ze svých skutků.". Církev v Sardách také musela činit pokání - Zjevení 3:3: "Pamatuj, co jsi přijal a slyšel, zachovávej a čiň pokání. Nebudeš-li bdít, najdu na tobě jako zloděje, a nebudeš vědět, v kterou hodinu na tobě najdu.". Církev v Leodiceji obdržela stejný příkaz - Zjevení 3:19: "Ty, které miluji, kárám a trestám. Proto buďte horliví a čiňte pokání.".

Jak vidíme, Bůh říká jednotlivcům i skupinám lidí a dokonce i celým národům, aby činili pokání. Znovu a znovu vyzývá Izrael k pokání.

Tak si to zrekapitulujeme:

1. Bůh říká ztraceným lidem: "Čiňte pokání ze své nevíry."

Zajímavé je, že v 1. Janově slovo pokání nikdy nezmínil, a přesto chtěl Jan dát lidem jistotu spasení. 1. Jana 5:13: „Toto jsem napsal vám, kteří věříte ve jméno Syna Božího, abyste věděli, že vírou v Syna Božího máte život věčný. Ale ačkoli slovo pokání není v této knize zmíněno, je jasně naznačeno, protože je nám zde řečeno, že věřit, že Ježíš zachraňuje, zachraňuje, což samozřejmě znamená, že člověk musí činit pokání, které ho vede do záhuby, tedy nevíry.

2. Bůh říká spaseným lidem: „Čiňte pokání ze svého hříchu“. Tuto práci vykonává Duch svatý, když přichází do našich životů a dává věci do pořádku a ukazuje, z jakého hříchu bychom měli činit pokání.

3. Jestliže člověk musí činit pokání ze svých hříchů, aby byl spasen, jakých hříchů by měl činit pokání? Dokáže činit pokání ze všech hříchů? Není to potom bezhříšná dokonalost? Není to spasení ze skutků? Z jakého hříchu musí člověk činit pokání? V tom, který ho zdržuje od spásy, v hříchu nevěry.

4. Je-li spása poskytována až poté, co se člověk odvrátí od hříchu, pak jestliže se k němu znovu vrátí, ztratí spasení? Skutky 16:30 kladou velmi jednoduchou otázku: „ Co mohu udělat, abych byl spasen?". Toto je jediný případ, kdy se tato otázka vyskytuje v Bibli. Odpověď na tuto otázku by nám měla říci, co je potřeba ke spasení. Skutky 16:31: " Řekli: Věř v Pána Ježíše Krista a budeš spasen ty i celý tvůj dům.". Takže odpověď zní - věřte. O pokání za hříchy zde není řečeno ani slovo, i když ano, je třeba činit pokání pouze z jedné věci - v nevíře.

5. Musí-li člověk nejprve dát svůj život do pořádku a pak být spasen, pak se vrátíme ke spáse ze skutků.

6. Nemůžeme dělat to, co může dělat pouze Duch svatý. Za prvé, Duch svatý nás usvědčuje z hříchu nevíry, aby nás přivedl ke Kristu. Poté, co nás přivede ke Kristu, vstupuje do našich životů a přebývá v nich. Římanům 8:9: "Vy však nežijete podle těla, ale podle Ducha, žije-li ve vás jen Duch Boží. Nemá-li někdo Ducha Kristova, není Jeho.". 1. Korinťanům 6:19,20: "Nevíte, že vaše těla jsou chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá, kterého máte od Boha, a nejste vlastní? Neboť jste byli koupeni za cenu. Proto oslavujte Boha ve svých tělech a ve svém duše, které jsou Boží“.

Když Duch svatý vstoupí do našeho života, začne nám ukazovat, co je třeba změnit. Potom se křesťanský život stane neustálým pokáním, dokud se nestaneme jako Kristus.

Neexistuje žádný takový hřích, který by převyšoval Boží milosrdenství. I Jidášovi by bylo odpuštěno, kdyby o odpuštění požádal. Příklad svaté Marie Egyptské, která byla 17 let nevěstkou a poté se stala vzorem pokání a velkou Boží světicí, nám dává naději na odpuštění našich hříchů.

Chystám se ke své první zpovědi. Jak se připravit?

Ke zpovědi je potřeba uvědomění si svých hříchů, upřímné pokání za ně, touha napravit se s Boží pomocí. Některé hříchy si můžete zapsat na papír jako cheat, abyste se napoprvé nespletli (pak si s tímto papírem dělejte, co chcete: můžete ho vyhodit, spálit, dát kněze, uložte si to do příští zpovědi a porovnejte, v čem jste se zlepšili a v čem ne). S dlouhým seznamem hříchů je lepší přijít na bohoslužbu uprostřed týdne, a ne v neděli. Obecně je lepší začít u samotného pacienta, který ruší duši, postupně přechází k lehkým hříchům.

Poprvé přišel ke zpovědi. Kněz mi nedovolil přijmout přijímání – jako „domácí úkol“ mi doporučil přečíst si evangelium.

Když člověk nezná například pravidla silničního provozu, tak neví, že je porušuje. Pokud člověk nezná evangelium, tedy Boží zákon, pak je pro něj těžké činit pokání z hříchů, protože vlastně nechápe, co je hřích. Proto je užitečné číst evangelium.

Je možné ve zpovědi požádat o odpuštění hříchů rodičů a příbuzných?

Nemůžeme, když jsme přišli k lékaři, někoho léčit, nemůžeme za někoho jíst v jídelně, proto při zpovědi prosíme o odpuštění našich hříchů a pomoc při jejich nápravě. A my se sami modlíme za své blízké a předkládáme církvi poznámky.

Při zpovědi pravidelně lituji, že žiju ve smilstvu, ale žiju tak dál – bojím se, že mě můj blízký nepochopí.

Ortodoxní křesťan by se měl starat o to, aby mu Bůh porozuměl. A podle Jeho slova „smilníci nezdědí království Boží“. Navíc zpověď není jen konstatování hříchů, ale také touha po polepšení. Ve vašem případě dopadá tato situace: přijdete k lékaři (ke zpovědi v kostele), uvedete, že jste „nemocní“ hříchem, ale neléčíte se. Navíc je takové přiznání také pokrytecké. Samozřejmě opakujeme většinu svých vyznaných hříchů, ale alespoň musíme mít úmysl se napravit, a vy ne. Tip: zaregistrujte vztah co nejdříve alespoň na matričním úřadě.

Ještě nejsem připraven činit pokání z jednoho hříchu, protože jej spáchám znovu. Nechodit vůbec ke zpovědi? Ale jiné hříchy trápí!

Bez ohledu na to, jak moc milujeme své hříchy, alespoň na úrovni rozumu, musíme pochopit, že pokud nebudeme činit pokání a nenapravíme se, čeká nás věčný trest. Taková myšlenka by měla přispět k touze napravit všechny hříchy, protože kdo si může dát záruku, že bude žít alespoň do dalšího dne? A Pán nám řekl: "V čemkoli najdu, v tom budu soudit." Naprostá většina lidí bohužel většinu svých hříchů po zpovědi ihned opakuje, ale to není důvod, proč je nelitovat. Pokud se tím člověk upřímně trápí, chce-li se polepšit, i když se mu nedaří všechno a ne hned, pak podle slova svatých otců přijme Pán i tuto touhu jako čin.

Mohu jít k veřejné zpovědi?

Takzvaná generální zpověď je spíše profanací zpovědi, neboť zpověď jako taková neexistuje. Je to tak: k doktorovi přišla parta lidí a on vyndal papír se seznamem nemocí a řekl: "No, pacienti, teď se uzdrav, buď zdráv!" Něco je pochybné, mít prospěch z takové schůzky s lékařem. To je povoleno výjimečně při velkém návalu zpovědníků během Velkého půstu, ale zároveň musí kněz zdůraznit, že jde o výjimku: přijďte na předem posvěcené bohoslužby ve středu a v pátek, v sobotu jděte do kostelů někde na periferii města, kde je méně lidí, ale nepřistupují ke zpovědi formálně. Neradujte se, že jste nemuseli nic říkat a přenášejte odpovědnost na kněze. Obecně platí, že kdo klepe, je otevřen a kdo hledá, najde.

Při zpovědi jsou odpuštěny všechny hříchy. Ale co dělat, když se připomínají hříchy před 10, 20 lety? Je třeba je zpovídat?

Jsou-li hříchy připomínány a uznávány, pak je samozřejmě nutno vyznávat. Horší už to nebude.

Těžké hříchy, i když už byly zpovědi, velmi trýzní. Musím o nich znovu mluvit ve zpovědi?

Upřímně kajícný a již neopakovaný hřích je jednou provždy odpuštěn. Ale takové strašné hříchy jako potrat, okultismus, vražda i po zpovědi v člověku hlodají. Proto v nich můžete znovu prosit Boha o odpuštění, přičemž není nutné je říkat ve zpovědi, ale jednoduše si své zločiny zapamatovat a pokusit se napravit dobrými skutky oproti nim.

Proč se laici musí před přijímáním zpovídat, ale kněží ne? Je možné přijmout přijímání bez zpovědi?

A co myslíte, když si vezmete lékaře a pacienta bez lékařského vzdělání, kdo z nich se lépe orientuje v dietách, receptech na léky atd.? V některých případech si lékař dokáže pomoci sám a obyčejný člověk je nucen vyhledat pomoc. Lidé chodí do kostela léčit své duše a jsou hříchy, které člověku neumožňují přijmout přijímání. Laik to nemusí chápat a nemusí si toho být vědom, a pokud se obejde bez zpovědi, může mu svaté přijímání sloužit nikoli ke spáse, ale k odsouzení. Potřebujete tedy kontrolu v podobě kněze. A duchovní jsou v takových věcech kompetentnější a dokážou ovládat, kdy jdou ke zpovědi a kdy mohou jen Boha žádat o odpuštění.

Existuje v Bibli důkaz, že bychom se měli zpovídat prostřednictvím kněze?

Pán poslal apoštoly kázat a řekl: Komu odpustíte na zemi, tomu bude odpuštěno v nebi. Co to je, když ne právo přijmout pokání a jménem Boha odpouštět člověku hříchy? A také řekl: "Přijměte Ducha svatého, skrze Něho odpusťte na zemi, bude odpuštěno v nebi." Ve Starém zákoně byly také prototypy pokání, například obřad s obětním beránkem, přinášení obětí v chrámu, protože to byly očisťující oběti za hříchy. Tuto apoštolskou pravomoc k odpuštění hříchů na základě posloupnosti přijímají všichni zákonní kněží, což potvrzují Kristova slova: „Hle, Azm (já) jsem s vámi po všechny dny až do konce věku.“

Ne vždy je možné jít ke zpovědi z hříchů do chrámu. Mohu se přiznat před ikonou domu?

Večerní modlitby končí každodenním vyznáním hříchů. Ale přesto z nich čas od času musí člověk činit pokání a při zpovědi.

Připravoval jsem se na první zpověď, četl jsem knihu Johna (Krestyankina) "Zkušenost budování zpovědi". Když ale přistoupil k řečnickému pultu, nemohl nic říct – tekly slzy. Otec mi odpustil mé hříchy. Je přiznání platné?

Při zpovědi není hlavní to, co říkáme, ale co máme v srdci. Neboť to říká Pán: "Synu, dej mi své srdce." A král David učil: "Oběť Bohu je zlomený duch. Zkroušeným a pokorným srdcem Bůh nepohrdne."

Moje babička umírá, ničemu nerozumí, nemluví. Protože byla zdravá, odmítla zpověď a přijímání. Je možné se nyní přiznat?

Církev přijímá vědomou volbu člověka, aniž by porušila jeho vůli. Pokud člověk, který má zdravou mysl, chtěl zahájit svátosti církve, ale z nějakého důvodu to neudělal, pak v případě zatemnění mysli, když si vzpomenete na svou touhu a souhlas, můžete stále udělat takový kompromis, jako je přijímání a pomazání (takže přijímání dáváme nemluvňatům nebo duševně nemocným). Jestliže však člověk při zdravém vědomí nechtěl přijmout svátosti církve, odmítl se vyzpovídat ze svých hříchů, pak ani v případě ztráty vědomí církev nenutí k výběru tohoto člověka. Bohužel, je to jeho volba. Takové případy posuzuje zpovědník, přímo komunikuje s pacientem a jeho příbuznými, a poté je učiněno konečné rozhodnutí. Obecně je samozřejmě nejlepší zjistit svůj vztah k Bohu ve vědomém a adekvátním stavu.

Měl jsem pád – hřích smilstva, ačkoli jsem dal své slovo, činil pokání a byl jsem si jistý, že se mi to už nestane. Co dělat?

Marie Egyptská byla největší nevěstka. Ale každý velký půst na ni církev vzpomíná jako na vzor pokání. Závěr: bez ohledu na to, jak tvrdě padáme, upřímné pokání smaže hřích a otevírá brány nebes. Nechť se ti hnusí už samotné slovo smilstvo, aby se to s pomocí Boží už nikdy neopakovalo.

Je ostuda říkat knězi při zpovědi o jeho hříších.

Měli byste se stydět, když hřešíte. A hanba ve zpovědi je falešná hanba. Musíme myslet ne na to, jak se na nás bude dívat kněz, ale na to, jak se na nás bude dívat Bůh. Navíc vás každý prozíravý kněz nikdy neodsoudí, ale bude se jen radovat, jako se lékař raduje z uzdravujícího se pacienta. Pokud se nemůžete přimět hříchy pojmenovat, napište je na papír a dejte je knězi. Nebo čiňte pokání bez podrobností, obecně. Hlavní je mít kajícný pocit, lítost, chuť se zlepšovat.

Pokud jsou mé hříchy velmi hanebné, mohu o nich knězi říci bez podrobností? Nebo to bude jako skrývat hřích?

Aby bylo možné léčit tělesné nemoci, je důležité, aby lékař znal všechny podrobnosti o těchto onemocněních. Možná nepopíšete detaily svých hříchů, ale přesto je lepší nazývat věci pravými jmény a neomezovat se na obecné fráze.

Je nutné jít ke zpovědi, pokud se ukáže, že je formální?

Upřímnost je klíčová v našem vztahu s Bohem. Musíme pochopit, že formalismus a pokrytectví v jednání s Bohem nezmizí. Pokud však vaše svědomí souhlasí s tím, že mnoho vašich slov ve zpovědi zní chladně, formálně, svědčí to o tom, že hřích, který vyznáváte, vás přesto znepokojuje a chcete se ho zbavit. Proto při zpovědi pojmenujte hříchy a zároveň řekněte, že když je poznáte, vidíte nějaké hříchy, ale přesto je nemůžete nenávidět. A proto pros Boha o odpuštění, aby toto vidění přerostlo v nenávist k hříchu a touhu se ho zbavit. Svatí otcové učí, že i když se tytéž hříchy znovu opakují, přesto se musí zpovídat, tím jakoby uvolňujeme pahýl, který se pak snadněji vytrhává.

Je pravda, že při zpovědi se nemá činit pokání z hříchů spáchaných před křtem?

Pokud perete špinavé oblečení, pak je znovu vyperte, až když se znovu ušpiní. Pokud člověk s vírou přijme svátost křtu, pak skutečně obdrží odpuštění za všechny hříchy, které se do této chvíle dopustily. Nemá smysl činit z nich pokání. Jde jen o to, že existují tak hrozné hříchy jako vražda, potrat, ve kterých duše znovu a znovu chce prosit Boha o odpuštění. Tedy případ, kdy Bůh již odpustil, ale člověk sám sobě odpustit nedokáže. V takových případech je dovoleno při zpovědi ještě jednou mluvit o hrozných hříších.

Obávám se, že jsem ve zpovědi špatně pojmenoval hřích. Co dělat?

Hlavní věc není, jak pojmenovat svůj hřích, ale mít kajícný pocit a touhu napravit.

Můj duchovní otec mě doma zpovídá, takže si lépe uvědomuji své hříchy, nikam nespěchám, mohu mu položit otázku. Je možné tak učinit?

Umět. Mnoho lidí před revolucí, kteří nemohli často navštěvovat Optinu Ermitáž, psalo starším a přiznalo se v dopisech. Ve vašem případě je důležité, abyste jen nemluvili, ale aby kněz na konci přečetl povolnou modlitbu.

Je možné se vyzpovídat bez přípravy?

Když má člověk zánět slepého střeva, nebo v noci nespí kvůli bolesti zubů, nepotřebuje k identifikaci nemoci žádné testy, vyšetření, ultrazvuk. Spěchá k lékaři pro pomoc. Tak je to i s přiznáním. Pokud nás bolí srdce, že jsme například něco ukradli, šli k čarodějům, šli na potrat, upadli do smilstva, opilosti, tedy když konkrétně víme, čím hřešíme, pak žádné knihy nepotřebujeme, jdeme ke zpovědi a vyzpovídáme naše hříchy. Ale člověk, který nezná evangelium, nezná Boží zákony a i když je porušuje, neuvědomuje si, že hřeší, přirozeně se musí připravit. Studujte Boží zákony, zjistěte, v čem hřeší, a tak se připravte ke zpovědi ke knězi.

V jakých případech může kněz uložit pokání? Jak to sundat?

Pokání je exkomunikace z přijímání za nějaký hřích na nějakou dobu. Může se skládat z půstu, vroucí modlitby a tak dále. Po dokončení uloženého pokání je odstraněno stejným knězem, který je uložil.

Když jsem šel k první zpovědi, našel jsem na internetu seznam hříchů. Bylo to: poslouchání hudby, chození do kina, koncerty, ježdění... Je to pravda?

Za prvé, je nemožné rozpoznat a zapamatovat si všechny hříchy, máme jich tolik. Proto musíme při zpovědi činit pokání ze zvlášť těžkých hříchů, které nás znepokojují a kterých se chceme opravdu zbavit. Za druhé, pokud jde o atrakce, hudbu, kino, pak, jak se říká, existují nuance. Hudba a filmy jsou totiž různé a ne vždy neškodné. Například filmy plné zhýralosti, násilí, hororu. Mnoho písní rockové hudby oslavuje ďábla, je mu doslova zasvěceno. Jsem si jistý, že existují naprosto neškodné atrakce, samozřejmě nepočítám koníčky pro počítačové hry a konzole. Neboť závislost na hazardních hrách (závislost na hazardu) má pro duši i tělo strašlivé následky, což se o běžných kolotočích a houpačkách říci nedá.

Existuje názor, že je nežádoucí přiznat "podle seznamu", ale musíte si vše pamatovat.

Pokud člověk, připravující se na zpověď, jednoduše přepíše příručku pro kajícníky a pak při zpovědi přečte tento seznam, jde o neúčinnou zpověď. A pokud se člověk bojí, bojí se vzrušení, aby zapomněl na některé ze svých hříchů, a doma před svíčkou a ikonou se slzami zapisuje na papír kající pocity svého srdce, pak taková příprava může být jen vítán.

Může jít manželka kněze ke zpovědi se svým manželem?

K tomu potřebujete být doslova svatou osobou, protože čistě lidsky je těžké být zcela upřímný a odhalit manželovi veškerou nahotu své duše. I když to matka udělá, může ublížit samotnému otci. Ostatně i on je slaboch. Proto bych doporučovala nepřiznávat se manželovi, pokud to není nezbytně nutné.

Můj příbuzný, který chodil do kostela a přijímal jeho svátosti, náhle zemřel. Byl tam list s hříchy. Je možné to přečíst knězi, aby mohl v nepřítomnosti pronést povolnou modlitbu?

Pokud se člověk připravoval ke zpovědi, ale zemřel na cestě do chrámu, Pán přijal jeho úmysly a odpustil mu hříchy. Není tedy vyžadováno žádné korespondenční přiznání.

Chodím pravidelně ke zpovědi. Neřeknu, že své hříchy nevidím, ale hříchy jsou stejné. Říkáte to samé ve zpovědi?

Ale čistíme si zuby každý den? A my si umýváme ruce, i když se zase špiní. Tak je to i s duší. To je to, k čemu evangelium vyzývá: kolikrát padneš, tolikrát vstaneš. Existuje tedy jediný závěr: špinavé šaty - čistíme šaty, znečištění duše hříchy - očišťujeme duši pokáním.

Jaké důsledky má pro duši vzpomínka na vyznané hříchy?

Pokud si znovu se zachvěním vzpomenete, například na potrat, je to užitečné. A pokud s chutí vzpomínáme například na hříchy smilstva, pak je to hříšné.

Je online přiznání povoleno?

Váš lékař vám může po telefonu sdělit, jaké léky máte užívat na které příznaky. Ale například není možné provést operaci po telefonu. Podobně přes internet se můžete na něco zeptat kněze a poradit si, ale ke svátostem musíte chodit sami. Ale pokud někdo skončil na pustém ostrově, ale nějak kontaktoval kněze e-mailem, může činit pokání ze svých hříchů tím, že kněze požádá, aby přečetl povolnou modlitbu. To znamená, že podobný formát zpovědi může být povolen, když není jiná příležitost k pokání.

V jakém věku by se měli zpovídat chlapci a v jakém věku dívky?

V pravidlech, bez dělení na chlapce a dívky, je naznačeno, že se zpovědí člověk začíná zhruba od 10 let nebo jak si uvědomuje význam zpovědi. A tady v Rusku (asi velmi chytré děti) je zvykem začít zpovídat děti od 7 let.

Přišel ke zpovědi poprvé po 20 letech. Litoval poměr s vdanou ženou, na více hříchů si nevzpomněl. Kněz řekl, že v mém případě bylo nutné přijít s obrovským seznamem hříchů a že křesťan ve mně zemřel...

Ve skutečnosti zpověď nepotřebuje dlouhý seznam hříchů napsaný na papíře. Při zpovědi člověk říká, na co nemůže zapomenout, z čeho ho bolí duše a není k tomu potřeba papír. Neboť jaký smysl má sedět doma a přepisovat na papír téměř jeden do druhého manuál pro kajícníky, když ten člověk zároveň necítil hloubku svého pádu a není v něm touha po nápravě? Ve vašem případě křesťan ve vás nezemřel, jen spal 20 let hlubokým spánkem. Jakmile jste přišli do chrámu, začal se probouzet. Úkolem zpovědníka je v tomto případě pomoci vám vzkřísit křesťana ve vás. Zdá se tedy, že ve formě jste byli právem biti, ale ve skutečnosti by skutečně mohli konečně zabít zbytky křesťanství ve vaší duši. Chtěl bych vám popřát, abyste prostřednictvím pokynů svatých otců, naslouchajíce hlasu svědomí a dobrých kněží, přišli do Církve a žili v ní celý život s nadějí na Království nebeské.

Chci se vyzpovídat a přijmout přijímání, ale stále to odkládám kvůli strachu z Pána. Jak překonat strach?

Strach z náhlé smrti by měl překonat strach ze zpovědi, protože nikdo neví, kdy Pán zavolá jeho duši k odpovědi. Ale je děsivé předstoupit před Boha se všemi svými negativními zavazadly, je moudřejší to zde nechat (prostřednictvím vyznání).

Má kněz právo porušit svátost zpovědi?

Zpovědní tajemství nepodléhá nikomu pod žádným odůvodněním. Byly případy, kdy kněz, zachovávající zpovědní tajemství, šel i do vězení.

Nechodím ke zpovědi, protože se bojím o kněze, který na sebe bere všechny hříchy a pak onemocní.

Jan Křtitel ukázal na Krista a řekl: "Hle, Beránek Boží, který sňal hříchy světa." Žádný kněz nemůže vzít na sebe hříchy lidí, kteří se mu vyznávají, to může udělat pouze Kristus. Zahoďte všechny své obavy a falešný stud a pospěšte si ke zpovědi.

Po zpovědi a přijímání se mi ulevilo. V rodině zmizely drobné neshody, zlepšila se pohoda. Ale to nejdůležitější: Všiml jsem si, že mé modlitby k Bohu byly vyslyšeny, žádosti o zdraví mé rodiny byly splněny.

Vaše slova svědčí o tom, že když se upřímně obracíte k Bohu s prosbou o odpuštění hříchů, Pán, který řekl „pros a bude ti dáno“, naplní slib. A protože naše hříchy jsou velmi často příčinou našich nemocí, potíží, selhání, když jsou tyto hříchy odpuštěny, příčina všech potíží zmizí. To znamená, že když zmizí příčiny, zmizí i důsledky: zdraví člověka se obnoví, úspěchy se objeví v práci, zlepší se rodinné vztahy atd.

Jak jít ke zpovědi, když znám svůj hřích, ale nemohu činit pokání: vypisuji to chladně, ale nejsou tam žádné city ani slzy, a velmi se bojím, že budu za to odsouzen u Posledního soudu. Jak vnitřně i navenek určit, že jsem připraven jít ke zpovědi, jak se na ni správně připravit?

Milá Alino! Až budete připraveni činit pokání ze svého hříchu, sami to pochopíte. Nechte všeho a běžte ke zpovědi. Mezitím musíte zajít za knězem své farnosti a říct mu všechno: jak o hříchu, tak o nekajícnosti. Pomůže vám pochopit důvod vaší nekajícnosti, možná vám předepíše pokání, možná najde jiný způsob, jak překonat zkostnatělý neklid vaší duše. Formální výčet hříchů bez pokání nepomůže. Zpověď je předvečer posledního soudu, takže si musíme být vědomi, že ve zpovědi stojíme před samotným Bohem a činíme před Ním pokání. S takovým smýšlením nemůže být nekajícnost, protože před Boží tváří nebudeme lhát ani se ospravedlňovat. Než půjdete na rozhovor s knězem, radím vám, abyste si několik dní přečetli kajícný kánon. Možná vám to pomůže činit pokání z hříchu bez dalších finančních prostředků. Bůh ti žehnej!

Děkujeme všem našim modlitebním knihám a přátelům!

Archiv všech dotazů lze nalézt. Pokud jste nenašli otázku, která vás zajímá, můžete ji kdykoli položit tak, že napíšete na adresu:

Počet příspěvků: 200

Dobrý den, otče, mám pár otázek. Jednak jsem při brouzdání po internetu hledal pravoslavnou literaturu a náhodou jsem narazil na jednu knihu a hned jsem jí nerozuměl, ale když jsem začal číst, okamžitě jsem stránky zavřel, protože jsem si uvědomil, že jsem narazil na kacířská literatura. Musím z toho činit pokání, nebo když jsem to okamžitě zavřel a náhodou jsem narazil, mohu se jen modlit ve své domácí modlitbě? A druhá otázka: Jdu ke staršímu Johnu Mironovovi, vede obřad generální zpovědi, mohu se při této zpovědi vyzpovídat a činit z ní pokání z hříchů, které si tiše zapíšu na papír? Díky předem.

Arkady

Ahoj Arkady. Je třeba činit pokání ze všeho, co usvědčuje svědomí. A samozřejmě okamžitě, jakmile k této expozici dojde, bez prodlení. Při domácí zpovědi by si člověk měl připomínat své hříchy spáchané během dne jménem a při zpovědi v chrámu by měl již nazývat celé rodiny hříchů „příjmením“. Nemelte. Generální zpověď nemůže být v žádném případě plnohodnotnou náhradou soukromé zpovědi. Přípustné pouze pro ty, kteří přesto najdou možnost se zhruba jednou měsíčně podrobně vyzpovídat soukromě. Otec John kvůli slabosti svých let nemůže přijmout zpověď od každého, kdo si přeje, proto se uchýlí ke generální zpovědi. Najděte si proto příležitost ke zpovědi jinému knězi.

Kněz Alexandr Belosljudov

Ahoj Otče! Mám zvyk, zarytý a špatný - dělat si ze sebe legraci, posmívat se nebo tak něco. Například v obchodě na mě byli hrubí, přijdu odtamtud celý zahořklý a v hlavě se mi objeví myšlenka: "No tak, urazil jsi se! Skvělý člověk! A nedotýkej se jí." prstem.a v tomto duchu. Zdá se mi, že je to něco špatného, ​​protože spáchaný hřích by mě měl přivést k pokání, k prosbě Boha o odpuštění a sílu se napravit a těmito myšlenkami s ironií spíše jen vyvolávám nenávist k sobě a pak trpět tím.

Eleno

Snad s tebou souhlasím, Eleno: taková ironie má málo společného s pokorou a sebevýčitkami, je lepší činit pokání ze spáchaných hříchů a prosit o odpuštění. Mimochodem, přečtěte si o tom u Otce Jana z Kronštadtu: v jeho denících jsou nádherné chvíle, kdy musel zhřešit a prosil Boha o odpuštění. Tady je velký vzor!

hegumen Nikon (Golovko)

Otázka ohledně Maxima. 1) Před mým kostelem jsem, stejně jako mnoho mých vrstevníků, věřil na horoskopy a nosil znamení zvěrokruhu. Po kostelu jsem toho samozřejmě litoval, ale stále mám znamení zvěrokruhu, i když jsem ho dlouho nenosil. Řekněte mi, co s tím mám dělat? Faktem je, že mi ho kdysi dala moje matka, myslím, že mi nedovolí se toho zbavit. Na druhou stranu, já sám to teď vnímám ne jako talisman, ale prostě jako krásnou dekoraci na téma "zvířátka" (taková ladná, ladná koza). 2) Druhá otázka je stejného typu: moje matka si jednou koupila 2 knihy s recepty tradiční medicíny. Ale v něm, spolu s obvyklými recepty, jsou texty modliteb, s nimiž existují různá spiknutí. Co dělat s těmito knihami? Teď jsou v mém šatníku. Nikdy bych si je nenechal u sebe, ale nejsou moje, ale mé matky, a moje matka je velmi necírkevní člověk... Je na mně tedy nějaký hřích? A jaký je nejlepší způsob, jak to udělat?

Maria

Maria, doporučil bych ti přetavit svůj zvěrokruh do neutrálnějšího šperku. Knihy bych poslal do šrotu.

arcikněz Maxim Khyzhiy

Dobrý den, otče, mám takovou životní situaci. Můj manžel zemřel před 9 měsíci, měli jsme dítě, ale stalo se, že po 6 měsících jsem potkala muže, začali jsme spolu chodit. Chápu, že je to špatně, ale nemohu to odmítnout a chápu, že musím rok vydržet truchlit, co dělat, co dělat, nevím, snil jsem o tom, teď jsem mluvil s mladým mužem budeme komunikovat, ale žádný intimní vztah nebudeme mít, řekni mi, jak udělat správnou věc, co je třeba udělat, přiznat se, jak to napravit, chápu, že jsem zhřešil?

Marina, vdova, má právo na zákonný sňatek. Zdůrazňuji - na legální, a ne na soužití a "romantický" vztah. Myslíte správně - musíte jít do chrámu pro zpověď. Řekni to samé, co bylo napsáno zde. Nikdo vás „zákonně“ nezavazuje rok truchlit, je to jen stará dobrá tradice. Ano, a spěchat do manželství „na útěku“ nebo do vztahu je poněkud hloupé: trvá to, než vášně a city opadnou.

arcikněz Maxim Khyzhiy

Ahoj! Je mi 18 let. Když jsem začala chodit s klukem, přestala jsem chodit do chrámu. Rozešla jsem se s přítelem, ale už rok nejsem v kostele, je mi trapné vystupovat před knězem, protože jsem kvůli zaměstnání na univerzitě také opustila nedělní školu. Nevím, kde začít. Pomozte mi, prosím.

přístav

Milá Marino, nestyď se chodit do kostela - no, kvůli studiu jsem musel opustit nedělní školu. Nyní jste vstoupili do režimu, kdy můžete zasvětit neděli chrámu, a dorazili jste. Vše je v pořádku. Dobrým začátkem je jednoduše zajít na bohoslužbu, jako je sobotní celonoční hlídka. V chrámu se radujte, modlete se. A tam se to vyřeší samo. Ať vám Pán pomáhá!

kněz Sergiy Osipov

Dobrý čas dne! Zpočátku chci říci, že se za žádných okolností nepovažuji za správného, ​​bez ohledu na to, neměl jsem právo to udělat, proto se považuji za velmi hříšného! Byla jsem na potratu. Uvědomuji si to a upřímně toho lituji, proto chci prosit za své zavražděné dítě, prosím, řekněte mi, co mám dělat, jak to mohu udělat?

Anastasie

Nasťo, vaše dítě je mučedník. Nemusíš ho prosit. Ale je třeba se za sebe pilně modlit a chodit ke zpovědi. Co vás vedlo k takovému hříchu v tak mladém věku? Tady je něco k zamyšlení.

arcikněz Maxim Khyzhiy

Ahoj Otče. Žádám vás o radu, jak mohu činit pokání ze svých hříchů po celý svůj život, jak být pokorný a milovat všechny. Chodím do kostela (v sobotu a neděli, protože pracuji). Přiznávám se a přijímám přijímání. Snažím se žít podle přikázání, ale ne vždy to jde (jak podrážděnost, tak pýcha, „a každý hřích vlož do mé duše“).

Ludmila

Lyudmilo, čiňte pokání z toho, co si pamatujete, a snažte se nepáchat nové hříchy – to je celá cesta pokání. Co jiného? Není možné přeskočit lidskou přirozenost. A zbytečně se v této věci „nenamotávejte“: Pán se vás nebude ptát nad lidské síly. A láska k lidem přijde po hlubokém uvědomění si své hříšnosti.

hegumen Nikon (Golovko)

Ahoj. Mám otázku. Od svého budoucího manžela jsem otěhotněla ještě před malováním v matrice. po nástupu těhotenství jsme se vzali a vzali. Moc jsme si přáli dítě a já se za něj modlila. Teprve teď chápu, že to bylo špatně, protože jsem se modlil k Bohu za dítě, žijící v hříchu. A teď jsem slyšel, že prosit o děti se nedá, že později s nimi bude mnoho problémů. Je to tak? A pokaždé s hrozbou a nějakými obavami se modlím. Ale je to správné? Nakonec se ukazuje, že nespoléhám na Boha, ale chci, aby všechno bylo po mém. Lituji toho, že jsem žil ve smilstvu a modlil jsem se za dítě. Jak být teď? Před svatbou jsem šel ke zpovědi. A teď jdu do chrámu, ale myšlenka, že děti nežebrají, mě neopouští.

Olga

A tady jsou vaše hříchy! Matka by se měla za své dítě modlit! Čiňte pokání ze svých hříchů a modlete se za své děti!

arcikněz Maxim Khyzhiy

Dobrý večer! Byl jsem pokřtěn ve věku jednoho roku. Do 16 let jsem cítil spojení s Pánem a pak se to jako provaz přetrhlo na niti. Vedla jsem špatný způsob života – žila jsem dva roky v civilním manželství s mužem, pak jsem měla poměr se ženatým mužem. Jak si dokážete představit, nepřineslo mi to štěstí. Před půl rokem jsem potkala muže, do kterého jsem se na první pohled zamilovala. Z vůle Páně se vidíme každý den, když pracujeme bok po boku. Z mé strany jsou pocity tak silné, že pohled na něj mi bere dech. Poprvé jsem chtěla skutečnou rodinu a děti! Z jeho chování chápu, že ke mně má alespoň sympatie, ale první krok neudělá. Situace nejistoty, kdy ani ano, ani ne, mě mučila natolik, že jsem si nemohla najít místo pro sebe, byla pro mě velmi těžká. Před dvěma měsíci jsem si uvědomil, že to byl trest za můj minulý život. Přehodnotil jsem své chování, uvědomil jsem si své chyby, uvědomil jsem si, že už je nechci dělat. A byla neodolatelná touha jít do kostela ke zpovědi. Našel jsem velmi dobrého otce! Byla to moje první zpověď, brečela jsem, nemohla jsem přestat. Kněz mi dovolil přijmout přijímání a řekl, že zjevení této osoby v mém životě je Boží zázrak! Po přijímání jsem celý den proplakala. Teď už nemám tak silné emoce, které mě doslova roztrhaly na celé dny. Ale pocity nezmizely! Nemám dost výčitky svědomí, proč stále procházím touto zkouškou? Nejsou mi odpuštěny hříchy? Koneckonců, udělal jsem na sobě skvělou práci, uvědomil jsem si, že žiju špatně a lituji toho, upřímně lituji!

Irina

Ira! Udělal jsi velmi věrný a důležitý skutek - šel jsi do chrámu ke zpovědi. Faktem ale je, že hříchy zanechávají šrámy na duši, na schopnosti člověka adekvátně vnímat život, dokonce i na schopnosti milovat. Podívejte se, co s vámi udělá setkání s mužem. Vidíš, kolik emocí? je to normální? Po smutných experimentech na duši se budete muset naučit chodit jako člověk, kterému se zlomily nohy. To také vyžaduje čas. Aby vše prošlo, abyste se stali adekvátními, musíte žít bez koníčků pro opačné pohlaví. Tak aspoň rok! Jinak se pro vás vše vrátí do zaběhnutých kolejí: vášeň, vztahy, hřích, zklamání.

arcikněz Maxim Khyzhiy

Ahoj! Jmenuji se Konstantin. Když mi bylo 18 let, rozbil jsem v opilosti náhrobek na hřbitově, teď si nemůžu vzpomenout, kde a jak se tato osoba jmenovala, někdy mě to opravdu mučí, je mi to velmi líto a lituji toho. Chápu, že to nejde opravit, ale prosím o pomoc, co se dá v tomto případě dělat? Aby mi zesnulý i Pán odpustili, hodně jsem pochopil. Děkuji předem.

Konstantin

Nejprve se musíš přiznat, Konstantine. A potom vám duše řekne, co je ještě třeba udělat, abyste konečně našli klid od tohoto hříchu: možná nějaký dobrý skutek nebo almužnu, nebo pomoc například s péčí o náhrobky na hřbitově. Poraďte se o této otázce s knězem, kterému se budete zpovídat, a naslouchejte své duši.

hegumen Nikon (Golovko)

Ahoj Otče. S manželem jsme manželé 13 let. Před měsícem jsem zjistil, že mě půl roku podváděl s jinou. Říká, že se mnou měl málo intimního vztahu. Teď jsem unavený, pak církevní svátky, pak jsem nemocný. I když už jsem to řešil. Říká, že ji nemiloval, ale měl ji rád. Sám vyprávěl o zradě, když se rozhodl už se s tou ženou nesetkat, když si uvědomil, jak jsme mu já a dítě drazí. Uvědomil jsem si, jaký hřích spáchal. Manžel šel ke zpovědi, činil pokání. Dosud nebyl připuštěn k přijímání. Žádá mě o odpuštění, říká, že našel nějaký druh šílenství. Miluji ho, ale je pro mě těžké všechno zapomenout a odpustit. Vždy jsem mu věřil. Mohu nadále chodit ke zpovědi a přijímání, pokud jsem mu již neodpustil? Dělám správnou věc, když žádám Boha, aby mému manželovi odpustil jeho hřích, nebo by se měl modlit jen za sebe? A ještě jedna věc: jak můžeme vrátit jednotu duší, kterou (myslíme), že jsme měli? Děkuji.

Lýdie

Pokud miluješ, pokračuj. Odpusťte, myslím, odpusťte, pokud spolu žijete. A na urážku se hned tak nezapomene. Můžete a měli byste přijmout přijímání. Musíte se ale zamyslet nad tím, proč bylo v intimním životě všechno tak fádní. To neznamená, že za všechno můžete vy. Váš manžel se také musí zamyslet nad tím, proč jste byla tak unavená, že nic jiného než spánek nebylo zbytečné.

arcikněz Maxim Khyzhiy

Dobrý den pane, mám pár otázek. Slyšel jsem, že pokud rodiče nebudou manželé, tak se na onom světě nebudou moci setkávat ani se svými dětmi. Mám spoustu hříchů, měla jsem v životě alkohol, drogy, potraty, udělala jsem spoustu hrozných věcí... je mi 21, teď jsem se úplně změnila k lepšímu, mám malou dceru, žiju bez manžel. Opravdu chci být očištěn od všech svých hříchů, je to možné? Stát se, jak to říci, čistým před Bohem?

Ahoj Julie. Jsme povoláni ke svatosti, ale musíme si uvědomit, že jedině Pán je svatý. Musíme se přinutit zavést svatost do našich životů, to je účel, pro který byl člověk stvořen. Na dosažení tohoto cíle není čas, proto Bůh dává člověku věčnost. A abychom mohli vstoupit do věčnosti, dává sám sebe. Nepřišel zachránit spravedlivé, ale vyzvat hříšníky k pokání. Kajícný hříšník, zápasící se svými vášněmi, nutící se žít podle evangelia - to je ten, kdo z Boží milosti vstupuje do Království nebeského. Následujte pravoslavnou církev, nechte se vést jejím učením a neztrácejte naději. V „jiném světě“ se setkáme se všemi a příbuznými a těmi, kteří se urazili, nikam nepůjdeme. Ale manželské svazky ve věčném životě nebudou pokračovat. Člověk by si ten život neměl v žádném případě představovat, je nepředstavitelný. V naší pozemské zkušenosti neexistují žádná odpovídající slova nebo pojmy, které by to vyjádřily a pochopily. Nechme toho. Bůh ti pomůže.

Kněz Alexandr Belosljudov

Je možné činit pokání z hříchu, pokud se nevyvinula pevná a jasná nechuť k hříchu?

Maxim

Ahoj Maxime. Pokání nic nedělá. Snadno a neustále činíme pokání – zvýšili hlas a okamžitě činili pokání, až do příště. Potřebné je také odsouzení hříchu, odsouzení sebe sama a odhodlání v budoucnu nehřešit. Je užitečné si představit, že už ležíte na smrtelné posteli a čekáte na soud. Koneckonců nevíme, kdy náš život skončí, a budeme stát před Bohem. Písmo přímo říká, pamatuj na svou smrt a nebudeš hřešit navždy. Je také zapotřebí milosti naplněné pomoci svátostí. Musíte se často zpovídat. To, co potřebujeme, není pokání, ale uzdravení z hříchu. Bůh ti pomůže.

Kněz Alexandr Belosljudov

Ahoj! Proč se věří, že po smrti člověk ztrácí možnost činit pokání, proč se lidská duše nemůže jako v pozemském životě modlit a prosit Boha o odpuštění hříchů? Pokud je to možné, uveďte, odkud se takový názor vzal (spisy svatých otců, Písmo nebo něco jiného)?

Taťána

Ahoj Tatiana! V evangeliu je podobenství o boháčovi a Lazarovi, které jasně naznačuje nemožnost pokání po smrti: „a nad tím vším se mezi námi a vámi vytvořila velká propast, takže ti, kdo chtějí odtud odejít, k vám nemohou, ani odtamtud k nám nemohou“ (Lukáš 16:26). Svatí otcové, kteří následují Slovo Boží, jednomyslně učí, že čas, který nám byl dán k pokání a nápravě naší duše, je tento, náš dočasný život. Po smrti člověka čeká Boží soud a odměna za to, co v tomto životě udělal. "Hrozná pravda. Nekající hříšníci po smrti ztrácejí veškerou příležitost změnit se k lepšímu, a proto vždy zůstávají oddáni věčnému trápení (hřích nemůže než mučit). Čas a místo pro působení milosti je pouze zde: po smrti - pouze modlitby církve, a to i za kajícné hříšníky, za ty, kteří mají v duši přijatelnost, světlo dobrých skutků, které z toho odnášejí. život, jemuž lze vštípit milost Boží nebo milostí naplněné modlitby církve. Nekající hříšníci jsou nepochybnými syny zatracení“ (Sv. Pravý. Jan z Kronštadtu).

Kněz Vladimir Shlykov

Dobrý den, prosím Vás o pomoc a upřesnění, co mám dělat, zda postupuji správně nebo ne, jsem úplně zmatená a nemám se s kým poradit...V 18 letech (nyní je mi 30) Šla jsem z vlastní vůle na potrat, okolnosti byly takové, byla jsem podvedena, nemilována a milována. Nyní jsem ženatý a máme syna, milovaného a vytouženého... Vím, že jsem v hříchu a chci z toho činit pokání, chci přijímat přijímání, chodit do kostela, přijímat společenství se svým synem a já Pochopte, že to nemohu udělat, dokud nebudu činit pokání ze svého hříchu... Žádám pouze o radu v tomto: Lituji, že jsem to udělal, uvědomuji si, ale nemohu litovat, že kdybych mohl vrátit čas, neudělal bych to Udělej to znova. Jedna věc, kterou vím, je, že už nikdy nepůjdu na potrat, ale v té situaci jsem nemohla jednat jinak... Odpustí mi Bůh tento hřích? Bude to kněz brát jako pokání, nebo jsem nehodný? Hřeším ještě víc, protože se stále natahuji a nevyznávám ten hřích? Bojím se. Bojím se a stydím se, protože jsem se před porodem přiznala a nic neřekla, znovu jsem zhřešila, možná proto byl porod těžký, i když jsem to nosila lehce. Chci jen chodit do kostela a stydět se za svůj hřích. Dnes jsem dospěl k závěru, že se chci modlit, jen sedět v kostele ... nevím, jestli jsem to napsal jasně! Pomoc, řekni mi, jak to udělat. Děkuji!

Anastasie

Milá Anastasie! Zaprvé, malý chlapec může a měl by být komunován, bez ohledu na to, zda jste komuna nebo ne. Za druhé, při zpovědi musíte činit pokání, že si nejste plně vědomi závažnosti hříchu vraždy novorozenců. Kéž vám Pán pomůže žít život pravoslavného křesťana naplno, rozpoznat a vyznat všechny své hříchy a vstoupit do Království nebeského. Bůh ti žehnej!

arcikněz Andrej Efanov

Dobrý den, chtěla jsem se Vás zeptat: pokud budu činit pokání při zpovědi podruhé ve stejném hříchu, je možné to udělat nebo ne?

Proč činit pokání ze smrtelného hříchu – pokud není odpuštěn?

Otázka: Proč činit pokání při zpovědi, když smrtelný hřích stále není odpuštěn? Jak se Boží prokletí liší od trestu?

Odpověď: Slovo Boží jasně hovoří o úplném odpuštění hříchů prostřednictvím pokání: „Ježíš přišel do Galileje, kázal evangelium o Božím království a řekl, že se naplnil čas a přiblížilo se Boží království: čiňte pokání a věřte v evangelium“ (Marek 1:15); „Nesuďte a nebudete souzeni; neodsuzujte a nebudete odsouzeni; odpouštějte a bude vám odpuštěno“ (Lukáš 6:37); „Čiňte tedy pokání a obraťte se, aby vaše hříchy byly smazány“ (Skutky 3:19).

Slovo „prokletí“ je v knihách Nového zákona několikrát použito pro nekajícné hříšníky, kteří se směle staví proti pravdě a svádějí druhé do zhoubné nepravosti: „Jejich oči jsou plné chtíče a neustálého hříchu; klamou neatraktivní duše; jejich srdce je uvyklé chamtivosti: to jsou synové prokletí“ (2. Petrův 2:14).

Svatí otcové, odhalující učení Písma svatého o hříchu a pokání, nás nabádají, abychom upřímně přistupovali ke svátosti zpovědi, abychom byli očištěni a připravili se na království nebeské, ve kterém bude věčná blaženost. „A ukázal mi čistou řeku vody života, čistou jako křišťál, vycházející z trůnu Božího a Beránkova.<…>A nic nebude prokleté; ale trůn Boží a Beránek bude v něm a jeho služebníci mu budou sloužit. A uvidí jeho tvář a jeho jméno bude na jejich čelech. A noc tam nebude a nebudou potřebovat lampu ani světlo slunce, neboť je osvětluje Pán Bůh; a budou kralovat na věky věků (Zj 22:1,3-5).

kněz Afanasy Gumerov, obyvatel Sretenského kláštera

Diskuze: 6 komentářů

    Ahoj!Tady je jeden člověk,který bojoval po válce,restauroval závod,pak dělal mechanika obrovské množství medailí a řádů za válku a za práci.Vydělal Chruščovovi a důchod 30tis.Ale žil poctivě, důstojně nekradl,nevraždil,ale ani nemohl přijít do kostela.Syn byl po Afghánci ochrnutý,hlídal ho,až začal chodit.A jeho soused byl zraněn vepředu na pravém prstu,pracoval v co-optorg, po válce byl odsouzen za zpronevěru na obchodní základně, pak se ujal měny v 60. letech znovu odsouzen v 70. letech byl odsouzen za vraždu, 90. léta vydělal obrovské jmění a kněží k němu běželi vysvětit buď auto nebo dům nebo telefon a samozřejmě se přiznali. A ten první, jak jsem pochopil, si zasloužil shořet v pekle s Bohem, a ten druhý bude v ráji, činil pokání a dal peníze do chrámu

    Odpověď

    1. Ahoj Alexey!
      Pán najde člověka v tom, co bude soudit. Příkladů ze života svatých je mnoho. Svatá Ctihodná Marie z Egypta činila pokání a modlila se více než 30 let, žila v poušti a předtím byla nevěstkou. Existují i ​​takové smutné příklady, kdy někteří asketové modlitbou a půstem dosáhli duchovních výšin, ale byli pokoušeni ďáblovým pokušením a zahynuli. Pán nesoudí člověka jako my, ne navenek, ale zevnitř. Pokud by člověk žil podle hlasu svědomí, neškodil lidem, nešel proti Bohu, pak se Pán může nad takovým člověkem smilovat a vzít ho do Království nebeského. Také pokud člověk chodí do chrámu, vše dodržuje, ale nemá lásku, pokoj, pokoru, pak může zemřít a jít do pekla. Vnější je samozřejmě důležité, ale vnitřní stav člověka je ještě důležitější. Dám vám příklad. Zemřeli dva lidé – opat (tedy mentor kláštera) a prostý žebrák. Opat přišel démony přijmout, duše nechtěla opustit tělo, tak ho vytáhli ohnivými háky. Duše žebráka také nechtěla odejít, ačkoli si pro ni přišli jasní andělé. Potom Pán přikázal andělovi, aby jí zazpíval krásnou píseň, a duše vyšla a vzala ji do ráje. Tento příklad ukazuje, že Pán může zachránit každého člověka, v jakékoli jeho třídě a stavu, a Pán může také potrestat duši člověka, dokonce i mnicha, kněze, pokud upřímně nedodržoval Boží zákon. Všechno je jen s Bohem. Bůh ale stále nehledá důvod, jak člověka potrestat, ale naopak hledá jakoukoli příležitost, jak člověka ospravedlnit a zachránit, protože Bůh je LÁSKA.
      S Bohem!

      Odpověď

    Dobré odpoledne!
    Nemohl jsem najít správnou sekci pro svůj dotaz. Prosím, řekni mi, jak mám být, a řekni mi, prosím, jaké následky může mít můj hřích. Nedávno jsem přišel k Bohu a činil pokání ze svých hříchů. Mám mladého muže, vztah teprve vzniká. A spáchal jsem dva hříchy najednou. Prvním je nedůvěra v Boha, nemohl jsem se spolehnout na Boží vůli a v určité chvíli si říct, ať to bude, jak chce můj Pán, v určité chvíli jsem znervózněl, když mi tento mladý muž přestal volat ( Opravdu jsem byla dlouho sama a v určitém okamžiku jsem se velmi bála, že ho ztratím) a na tomto pozadí jsem nevěděla, jak se sama se sebou vyrovnat, pouze jednou jsem vstoupila do smilstva s jiným mužem a okamžitě litovala to velmi. Velmi silně lituji jak svých hříchů, tak nedůvěry v Boží vůli a smilstva. Byl jsem u zpovědi, vyzpovídal, teď čtu kánon pokání, skláním se. Ale za tyto hříchy mě bolí duše a bojím se, že mi bude za trest odebrán i můj mladý muž. Prosím o vyjádření k mé situaci. Předem moc děkuji za odpověď!

    Odpověď

    1. Ahoj Nino!
      Je dobře, že ses přiznal a teď se snažíš zlepšit. Spolehněte se zcela na Boha a Jeho svatou vůli. Modlete se, konejte dobré skutky a Pán vás nebude přísně soudit a pomůže vám. Ale kvůli tomu stále musíte nikoho neodsuzovat a všem odpouštět. Chceme-li, aby nám Bůh odpustil hříchy, zvláště těžké, pak my sami musíme odpustit všem našim viníkům a nepřátelům, pokud je máme.
      Mír s vámi a Boží požehnání!

      Odpověď

    Všechno, co ve svém životě děláme, je hřích! A často smrtelné! Jak žít v moderním světě bez vzteku, neztrácet odvahu, když i mléko v půstu je hřích? A tak žijete ve strachu, že to všechno je nemožné, a já hřeším! A jaký má smysl činit pokání, když si uvědomíte, že v tom všem budete pokračovat, protože jsme lidé a není jiný způsob, jak žít? Proto sklíčenost útočí, že není možné splnit všechny požadavky!

    Odpověď

    1. Ahoj Natalie!
      Ne všechno je tak děsivé, jak si myslíte. Přikázání jsou ustanovena, aby odhalila hřích. Půst je dán proto, aby si člověk zvykl na abstinenci a dal mu příležitost osvobodit se z otroctví hříchu nebo vášně. Církev ustanovila Svaté svátosti. Svátost pokání dává člověku příležitost napravit se, hlavní věcí je, pokud existuje touha a aspirace a Bůh pomůže. Povzbuzujeme lidi, aby se postupně zlepšovali. Nepožadujeme, aby člověk vyhověl všemu najednou. Pokud člověk nedávno přišel k víře, pak mu doporučujeme, aby si pomalu zvykal na dodržování půstu, na modlitbu, na dobré skutky. Ale o dokonalost by měl člověk usilovat celý život. Nebylo možné dodržet celý půst, zhřešili jste, ale čiňte pokání. Bůh se nebude ptát na hrozném soudu, proč jste zhřešili, ale zeptá se, proč jste nečinili pokání. Když člověk spadne do bahna, spěchá toto bahno smýt, ale neklesá na duchu a nemyslí na to, že stejně spadnu znovu, ušpiním se, tak proč se mýt? Totéž platí v duchovním životě. Bez ohledu na to, kolikrát zhřešíme, kolikrát padneme, musíme vstát a činit pokání. Toto je boj proti hříchu.
      Bůh ti pomůže!

      Odpověď